naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Økt 1: Bærekraftige produktvalg
I denne økta får elevene oppdraget om å tre inn i rollen som innkjøpsansvarlig i en bedrift og undersøke ulike produkters livsløp og vurdere disse i et bærekraftperspektiv. Elevene introduseres for de ulike dimensjonene av bærekraftig utvikling og hvordan produktmerking kan gi oss som forbrukere informasjon om et produkts bærekraftighet.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- beskrive og gi eksempler på ulike dimensjoner av bærekraftig utvikling
- forstå hva produktmerking er, og finne informasjon om hva de betyr
- vurdere hvilke dimensjoner av bærekraftig utvikling noen produktmerker gir oss informasjon om
Tidsbruk
1A. Plenum: Presentasjon av oppdrag |
10 minutter |
1B. Gruppe: Grubletegning, bærekraftig utvikling |
10 minutter |
1C. Plenum: Miniforelesning om bærekraftig utvikling |
15 minutter |
1D. Plenum: Film Sweatshop |
20 minutter |
1E. Gruppe: Produktmerking og bærekraftig utvikling |
20 minutter |
1F. Plenum: Oppsummering og forberedelse til neste økt |
15 minutter |
TOTALT |
90 minutter |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
bærekraftig utviklingutvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov
-
bærekraftsanalyseanalyse av et produkt basert på informasjon om produktets påvirkning på økonomi, sosiale forhold og miljø
-
generisk mobiltelefontelefon som ikke er knyttet til en spesiell operatør
-
miljømerkingmerking av råvarer som skal gi forbrukeren informasjon om produktets belastning på miljøet
-
produktmerkingmerker som gir informasjon om varen. Det finnes mange typer produktmerker, som for eksempel miljømerker, økologimerker, energimerker, etikkmerker og faremerker
-
vurdering av livsløpvurdering av et produkts miljømessige konsekvenser knyttet til produksjon, distribusjon, bruk og avfallshåndtering av produktet