Undervisningsopplegg

Økt 1: Bærekraftige produktvalg

smarttelefoner

I denne økta får elevene oppdraget om å tre inn i rollen som innkjøpsansvarlig i en bedrift og undersøke ulike produkters livsløp og vurdere disse i et bærekraftperspektiv. Elevene introduseres for de ulike dimensjonene av bærekraftig utvikling og hvordan produktmerking kan gi oss som forbrukere informasjon om et produkts bærekraftighet.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • beskrive og gi eksempler på ulike dimensjoner av bærekraftig utvikling
  • forstå hva produktmerking er, og finne informasjon om hva de betyr
  • vurdere hvilke dimensjoner av bærekraftig utvikling noen produktmerker gir oss informasjon om

Tidsbruk

1A. Plenum: Presentasjon av oppdrag

10 minutter

1B. Gruppe: Grubletegning, bærekraftig utvikling

10 minutter

1C. Plenum: Miniforelesning om bærekraftig utvikling

15 minutter

1D. Plenum: Film Sweatshop

20 minutter

1E. Gruppe: Produktmerking og bærekraftig utvikling

20 minutter

1F. Plenum: Oppsummering og forberedelse til neste økt

15 minutter

TOTALT

 90 minutter

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • bærekraftig utvikling
    utvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov
  • bærekraftsanalyse
    analyse av et produkt basert på informasjon om produktets påvirkning på økonomi, sosiale forhold og miljø
  • generisk mobiltelefon
    telefon som ikke er knyttet til en spesiell operatør
  • miljømerking
    merking av råvarer som skal gi forbrukeren informasjon om produktets belastning på miljøet
  • produktmerking
    merker som gir informasjon om varen. Det finnes mange typer produktmerker, som for eksempel miljømerker, økologimerker, energimerker, etikkmerker og faremerker
  • vurdering av livsløp
    vurdering av et produkts miljømessige konsekvenser knyttet til produksjon, distribusjon, bruk og avfallshåndtering av produktet
Forsøk og praktisk arbeid

Økt 1: Forberedelse og utstyr

  • Gjør deg kjent med læringsmålene, les gjennom beskrivelsen av økta (gjennomføring) og se gjennom presentasjonen til økta.
  • La elevene få digital tilgang til hvert sitt elevhefte samt plakaten.
  • Gjør klar ressurs til aktiviteten 1E miljømerking og bærekraftig utvikling:
    1. Skriv ut Produktmerker og bærekraftsdimensjoner (pdf).
    2. Klipp ut de tre ringene økonomi, miljø og sosiale forhold til hver gruppe (i denne aktiviteten skal elevene jobbe parvis).
    3. Klipp opp arkene med produktmerkene slik at forklaringa på produktmerket står ved siden av logoen. Kortene kan gjerne lamineres slik at de kan brukes flere ganger.
Forsøk og praktisk arbeid

Økt 1: Gjennomføring

1A Plenum: Presentasjon av oppdraget

Del elevene i grupper på 3–4. Gi elevene digital tilgang til hvert sitt Elevhefte. Presenter oppdraget og be hver gruppe velge ett av følgende yrker:

  • Barista 
  • Innkjøpssjef i en klesbutikk
  • Innkjøpssjef for en TV-forhandler
  • Frisør

Del ut oppdraget (pdf) til den bransjen gruppene har valgt. Gi gruppene beskjed om å lese oppdraget og finne ut av hvilke produkter de skal undersøke. Gi elever som ønsker en ekstra utfordring oppdraget fra X: Materiale til elever som trenger en ekstra utfordring, forhandler for mobiltelefoner (pdf).

Ta en felles gjennomgang på gruppenes produkter samt hvordan de skal presentere løsningen på oppdraget.    

1B Gruppe: Grubletegning, bærekraftig utvikling

Grubletegning

Del elevene i grupper på 3 og vis grubletegningen på storskjerm. I gruppene skal de lese hvert utsagn, diskutere hvilket utsagn de er mest enig i, og om de mener noe annet. 

1C Plenum: Miniforelesning om bærekraftig utvikling

Se filmen What is sustainability? i fellesskap og gå gjennom arkene om bærekraftig utvikling i presentasjonen. 

1D Plenum: Film 

Forberedelse: Be elevene tenke over hvilken dimensjon av bærekraftig utvikling denne filmen legger mest vekt på.

Se følgende klipp av filmen  Sweatshop i felleskap:

Episode 2 - Ungdommene blir kjent med Sokty (25) som er tekstilarbeider.

  • Klipp 1: 1:45 - 3:20

  • Klipp 2: 6:50 - 08:40

Episode 4 - Ungdommene reflekterer over tekstilarbeidernes lønn

  • Klipp 3: 10:30 - 13:00 

Etterarbeid: be elevene komme med sine tanker om hvilken dimensjon innen bærekraftig utvikling denne filmen hadde mest vekt på.

1 E Gruppe: produktmerking og bærekraftig utvikling

Elevene skal nå jobbe med å bli kjent med ulike typer produktmerking og reflektere over hvordan de kan hjelpe oss som forbrukere å gjøre forbruksvalg som støtter en bærekraftig utvikling.

Sorter produktmerker I

La elevene jobbe i par.  Del ut de tre ringene og de 18 produktmerkene fra "Produktmerker og bærekraftsdimensjoner"(pdf). Be elevene lese forklaringen til hvert merke og legg det på den ringen de mener det hører til. Dersom de mener et merke kan ligge i flere ringer, velg den ringen de synes passer best.

Sorter produktmerker II

Etter at merkene er plassert, gi gruppene figuren som illustrerer bærekraftig utvikling (de tre ringene sammen). Be elevene fordele merkene på nytt, men det er nå mulig å bruke de 4 feltene der flere enn en ring inngår (akseptabelt, rettferdig, gjennomførbart, bærekraftig). Be elevene skrive inn sine forslag til hvilke produktmerker som passer i de 4 feltene i Elevhefte B.

Deling i plenum: Ta en felles oppsummering i plenum der elevene deler hvilke produktmerker de mener passer i området:

  • akseptabelt
  • gjennomførbart
  • rettferdig
  • bærekraftig

Diskuter også de som var vanskelig å plassere.  

1F Plenum: Oppsummering og forberedelse til neste økt.

Oppsummer at dere i denne økta har hatt fokus på bærekraftig utvikling og hvordan man kan kjenne igjen ulike produktmerker som kan hjelpe oss å ta bærekraftige forbruksvalg. Neste økt handler også om produkters bærekraftighet men i et utvidet perspektiv. Ved å se på produkters livsløp kan vi vurdere hvor bærekraftig ulike stadier i et produkts livsløp er.