I denne økta får elevene oppdraget om å tre inn i rollen som innkjøpsansvarlig i en bedrift og undersøke ulike produkters livsløp og vurdere disse i et bærekraftperspektiv. Elevene introduseres for de ulike dimensjonene av bærekraftig utvikling og hvordan produktmerking kan gi oss som forbrukere informasjon om et produkts bærekraftighet.
Læringsmål
Elevene skal kunne
beskrive og gi eksempler på ulike dimensjoner av bærekraftig utvikling
forstå hva produktmerking er, og finne informasjon om hva de betyr
vurdere hvilke dimensjoner av bærekraftig utvikling noen produktmerker gir oss informasjon om
Tidsbruk
1A. Plenum: Presentasjon av oppdrag
10 minutter
1B. Gruppe: Grubletegning, bærekraftig utvikling
10 minutter
1C. Plenum: Miniforelesning om bærekraftig utvikling
15 minutter
1D. Plenum: Film Sweatshop
20 minutter
1E. Gruppe: Produktmerking og bærekraftig utvikling
20 minutter
1F. Plenum: Oppsummering og forberedelse til neste økt
15 minutter
TOTALT
90 minutter
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
bærekraftig utvikling
utvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov
bærekraftsanalyse
analyse av et produkt basert på informasjon om produktets påvirkning på økonomi, sosiale forhold og miljø
generisk mobiltelefon
telefon som ikke er knyttet til en spesiell operatør
miljømerking
merking av råvarer som skal gi forbrukeren informasjon om produktets belastning på miljøet
produktmerking
merker som gir informasjon om varen. Det finnes mange typer produktmerker, som for eksempel miljømerker, økologimerker, energimerker, etikkmerker og faremerker
vurdering av livsløp
vurdering av et produkts miljømessige konsekvenser knyttet til produksjon, distribusjon, bruk og avfallshåndtering av produktet
Forsøk og praktisk arbeid
Økt 1: Forberedelse og utstyr
Gjør deg kjent med læringsmålene, les gjennom beskrivelsen av økta (gjennomføring) og se gjennom presentasjonen til økta.
La elevene få digital tilgang til hvert sitt elevhefte samt plakaten.
Gjør klar ressurs til aktiviteten 1E miljømerking og bærekraftig utvikling:
Skriv ut Produktmerker og bærekraftsdimensjoner (pdf).
Klipp ut de tre ringene økonomi, miljø og sosiale forhold til hver gruppe (i denne aktiviteten skal elevene jobbe parvis).
Klipp opp arkene med produktmerkene slik at forklaringa på produktmerket står ved siden av logoen. Kortene kan gjerne lamineres slik at de kan brukes flere ganger.
Del elevene i grupper på 3–4. Gi elevene digital tilgang til hvert sitt Elevhefte. Presenter oppdraget og be hver gruppe velge ett av følgende yrker:
Barista
Innkjøpssjef i en klesbutikk
Innkjøpssjef for en TV-forhandler
Frisør
Del ut oppdraget (pdf) til den bransjen gruppene har valgt. Gi gruppene beskjed om å lese oppdraget og finne ut av hvilke produkter de skal undersøke. Gi elever som ønsker en ekstra utfordring oppdraget fra X: Materiale til elever som trenger en ekstra utfordring,forhandler for mobiltelefoner (pdf).
Ta en felles gjennomgang på gruppenes produkter samt hvordan de skal presentere løsningen på oppdraget.
1B Gruppe: Grubletegning, bærekraftig utvikling
Del elevene i grupper på 3 og vis grubletegningen på storskjerm. I gruppene skal de lese hvert utsagn, diskutere hvilket utsagn de er mest enig i, og om de mener noe annet.
1C Plenum: Miniforelesning om bærekraftig utvikling
Se filmen What is sustainability? i fellesskap og gå gjennom arkene om bærekraftig utvikling i presentasjonen.
1D Plenum: Film
Forberedelse: Be elevene tenke over hvilken dimensjon av bærekraftig utvikling denne filmen legger mest vekt på.
Se følgende klipp av filmen Sweatshop i felleskap:
Episode 2 - Ungdommene blir kjent med Sokty (25) som er tekstilarbeider.
Klipp 1: 1:45 - 3:20
Klipp 2: 6:50 - 08:40
Episode 4 - Ungdommene reflekterer over tekstilarbeidernes lønn
Klipp 3: 10:30 - 13:00
Etterarbeid: be elevene komme med sine tanker om hvilken dimensjon innen bærekraftig utvikling denne filmen hadde mest vekt på.
1 E Gruppe: produktmerking og bærekraftig utvikling
Elevene skal nå jobbe med å bli kjent med ulike typer produktmerking og reflektere over hvordan de kan hjelpe oss som forbrukere å gjøre forbruksvalg som støtter en bærekraftig utvikling.
Sorter produktmerker I
La elevene jobbe i par. Del ut de tre ringene og de 18 produktmerkene fra "Produktmerker og bærekraftsdimensjoner"(pdf). Be elevene lese forklaringen til hvert merke og legg det på den ringen de mener det hører til. Dersom de mener et merke kan ligge i flere ringer, velg den ringen de synes passer best.
Sorter produktmerker II
Etter at merkene er plassert, gi gruppene figuren som illustrerer bærekraftig utvikling (de tre ringene sammen). Be elevene fordele merkene på nytt, men det er nå mulig å bruke de 4 feltene der flere enn en ring inngår (akseptabelt, rettferdig, gjennomførbart, bærekraftig). Be elevene skrive inn sine forslag til hvilke produktmerker som passer i de 4 feltene i Elevhefte B.
Deling i plenum: Ta en felles oppsummering i plenum der elevene deler hvilke produktmerker de mener passer i området:
akseptabelt
gjennomførbart
rettferdig
bærekraftig
Diskuter også de som var vanskelig å plassere.
1F Plenum: Oppsummering og forberedelse til neste økt.
Oppsummer at dere i denne økta har hatt fokus på bærekraftig utvikling og hvordan man kan kjenne igjen ulike produktmerker som kan hjelpe oss å ta bærekraftige forbruksvalg. Neste økt handler også om produkters bærekraftighet men i et utvidet perspektiv. Ved å se på produkters livsløp kan vi vurdere hvor bærekraftig ulike stadier i et produkts livsløp er.