naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Økt 2: Nervesystemet
I denne økta får elevene mer informasjon om personene i oppdraget. De undersøker koordinasjonsevne og pupillrefleks. Til slutt skal de bruke informasjonen de har fått til å begrunne hva som kan ha skjedd med personene.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- beskrive i hovedtrekk hvordan nervesystemet virker og blir påvirket av ulike stoffer
- skrive en begrunnelse
Tidsbruk
Ny informasjon i oppdraget | 5 minutt |
Test av koordineringsevne og pupillerefleks | 10–15 minutt |
Stoff som påvirker nervesystemet | 10–15 minutt |
Om avhengighet | 10–15 minutt |
Koble til oppdraget | ca. 10 minutt |
TOTALT | 45–60 minutt |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
hormonstoff som transportes med blodet og setter i gang bestemte responser i kroppen
-
hormonsystemetdet systemet i kroppen som sender hormoner gjennom blodet og gir responser i bestemte deler av kroppen
-
informasjonopplysninger om noe
-
målcellecelle som tar imot bestemte signaler som da gir en bestemt respons
-
nervecellecelle som registrerer informasjon og sender denne videre til en annen nervecelle, muskelcelle eller kjertelcelle
-
nervesystemetdet systemet i kroppen som mottar informasjon fra sansecellene og kontrollerer bevegelser og tanker
-
responsdet som skjer som følge av noe annet
-
sansecellecelle som registrerer informasjon som lys, lyd, bevegelse og temperatur
Forskerspirebegrep
-
beviskjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
-
forklaringsvar på et spørsmål som er støttet av bevis
-
modellforenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe