Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg

Økt 2: Les bok

I denne økta skal elevene lese ei bok for å undersøke hva som skjer med det vi spiser. De skal forklare det det finner ut ved å starte på et flytskjema. Boka skal de bruke videre i neste økt.

Læringsmål

Elevene skal kunne 

  • beskrive hvilke organer som samarbeider når vi spiser og henter ut energi fra maten
  • beskrive hvordan pusting, fordøyelse og blodsirkulasjon henger sammen

Tidsbruk 

Høytlesing 5–10 min
Lese bok 20 min
Gjennomgang 10–15 min
Flytskjema 10–15 min
TOTALT 45–60 min

 

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • blodsirkulasjon
    at kroppen frakter oksygen, næringsstoffer og andre viktige stoffer rundt i kroppen med blodet
  • energi
    noe som kan få noe til å skje
  • fordøyelse
    at kroppen tar inn mat og bryter den ned slik at kroppen kan bruke maten og kvitte seg med det som er til overs
  • organ
    del av en plante eller et dyr som har en bestemt funksjon
  • pusting
    at kroppen tar inn oksygengass og avgir karbondioksidgass gjennom lungene
  • system
    noe som består av flere deler som virker sammen

Forskerspirebegrep

  • flytskjema
    modell som viser trinnene i noe som skjer
  • modell
    forenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe