Ark 4 i PowerPoint. Høytlesing. Fortell at dere skal lese ei bok som forteller mer om hva som skjer i kroppen og hvordan det henger sammen, og at de skal bruke boka for å løse oppdraget. Les hele boka høyt for elevene. La gjerne elevene undre seg sammen med Kalle underveis.
Ark 5. Parlesing. Be elevene lese boka om igjen to og to, samtidig som de streker under med rødt setninger som forteller noe om hva som skjer i kroppen. Be dem også streke under med grønt organer (deler av kroppen) som er nevnt. Vis eksempler fra side 4 i boka.
Ark 6. Hvem møter Kalle underveis? Snakk sammen om hvilke figurer Kalle møter underveis. Hvorfor tror dere det er akkurat disse figurene? Si at ei bittelita mus forteller oss at noe er/blir smått. Her er det maten som blir delt opp i små biter. La elevene snakke sammen to og to om figurene som Kalle møter i hvert enkelt oppslag. Be elevene finne ut hva den enkelte figuren viser oss om kroppen.
Ark 7. Modeller er forenklinger. Fortell at tegningene av kroppen til Kalle er modeller eller forenklinger av virkeligheten. Tegningene får fram noe riktig om hvordan kroppen er, mens andre ting blir feil.
Ark 8. Flytskjema. Fortell at vi kan vise noe som skjer ved å lage et flytskjema, for eksempel hvordan vi lager vafler. Ingrediensene tas inn, blandes i bakebollen og steikes i vaffeljernet, før de ferdige vaflene tas ut.
Ark 9. Eksempel. Ta utgangspunkt i side 4 og 5 i boka og spør hva elevene har streket under med grønt i boka [munnen, tarmene, blodet] og hva de har streket under med rødt [deler seg i mindre og mindre biter, flytter seg til blodet].