Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg

Økt 1: Hvilke organer er involvert?

I denne økta får elevene oppdraget om å lage et flytskjema for å vise hva som skjer med det vi spiser. De må også finne ut hvilke organer som er involvert i det som skjer i kroppen. Oppdraget skal skape læringsbehov og en engasjerende ramme for elevene gjennom hele opplegget.

Læringsmål

Elevene skal kunne 

  • beskrive at flere organer samarbeider om det som skjer i kroppen

Tidsbruk 

Presentere oppdrag, tegn-par-del 15–20 min
Koble aktiviteter til organer  20–30 min
Før lesing 10–15 min
TOTALT 45–60 min

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • blodsirkulasjon
    at kroppen frakter oksygen, næringsstoffer og andre viktige stoffer rundt i kroppen med blodet
  • energi
    noe som kan få noe til å skje
  • fordøyelse
    at kroppen tar inn mat og bryter den ned slik at kroppen kan bruke maten og kvitte seg med det som er til overs
  • organ
    del av en plante eller et dyr som har en bestemt funksjon
  • pusting
    at kroppen tar inn oksygengass og avgir karbondioksidgass gjennom lungene
  • system
    noe som består av flere deler som virker sammen

Forskerspirebegrep

  • flytskjema
    modell som viser trinnene i noe som skjer
  • modell
    forenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe