naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Økt 1: Hvilke organer er involvert?
I denne økta får elevene oppdraget om å lage et flytskjema for å vise hva som skjer med det vi spiser. De må også finne ut hvilke organer som er involvert i det som skjer i kroppen. Oppdraget skal skape læringsbehov og en engasjerende ramme for elevene gjennom hele opplegget.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- beskrive at flere organer samarbeider om det som skjer i kroppen
Tidsbruk
Presentere oppdrag, tegn-par-del | 15–20 min |
Koble aktiviteter til organer | 20–30 min |
Før lesing | 10–15 min |
TOTALT | 45–60 min |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
blodsirkulasjonat kroppen frakter oksygen, næringsstoffer og andre viktige stoffer rundt i kroppen med blodet
-
energinoe som kan få noe til å skje
-
fordøyelseat kroppen tar inn mat og bryter den ned slik at kroppen kan bruke maten og kvitte seg med det som er til overs
-
organdel av en plante eller et dyr som har en bestemt funksjon
-
pustingat kroppen tar inn oksygengass og avgir karbondioksidgass gjennom lungene
-
systemnoe som består av flere deler som virker sammen
Forskerspirebegrep
-
flytskjemamodell som viser trinnene i noe som skjer
-
modellforenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe