Ark 2. Oppdraget. Spør elevene om de har lurt på hvor det egentlig blir av maten vi spiser. Havner den i do, blir den værende inni kroppen eller skjer det noe annet med den? Be elevene tegne eller skrive det de tror skjer. Bruk
tegn/skriv-par-del
.
Fortell at oppdraget de skal jobbe med de neste timene er å finne ut hvor det blir av for eksempel ei drue som vi spiser. De skal lage et flytskjema som viser hva som skjer med drua og hvilke organer som er involvert. Presiser at vi da trenger å lære hva et flytskjema er, men at de først skal lære om hvilke organer som er involvert i hva. Fortell at et organ er en del av kroppen som har en bestemt funksjon eller oppgave.
Ark 3. Koblingsaktivitet. Del ut organ- og aktivitetskonvolutter til hvert elevpar, og fortell at de skal trekke ett aktivitetskort (av gangen) og ta ut alle organkortene. Be elevene finne organkort som de mener har noe med aktiviteten å gjøre og forklare hvorfor de mener det. For eksempel bruker vi hjernen til å tenke med, og vi bruker muskler til å sykle med samtidig som vi bruker lungene for å få inn pust for å sykle. Her vil elevene bruke forkunnskapene sine for å forklare hvilke organer som er involvert, og noen elever klarer å koble mange organer til de ulike aktivitetene.
Be elevene skrive setninger som forklarer sammenhengen mellom organer og aktivitet.
Oppsummer i plenum der elevparene forklarer noen av koblingene de har gjort. Ta imot alle innspill og forklaringer, og si at vi skal lære enda mer om hvilke organer som er involvert i de ulike aktivitetene.