Undervisningsopplegg

Økt 1: Hvilke organer er involvert?

I denne økta får elevene oppdraget om å lage et flytskjema for å vise hva som skjer med det vi spiser. De må også finne ut hvilke organer som er involvert i det som skjer i kroppen. Oppdraget skal skape læringsbehov og en engasjerende ramme for elevene gjennom hele opplegget.

Læringsmål

Elevene skal kunne 

  • beskrive at flere organer samarbeider om det som skjer i kroppen

Tidsbruk 

Presentere oppdrag, tegn-par-del 15–20 min
Koble aktiviteter til organer  20–30 min
Før lesing 10–15 min
TOTALT 45–60 min

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • blodsirkulasjon
    at kroppen frakter oksygen, næringsstoffer og andre viktige stoffer rundt i kroppen med blodet
  • energi
    noe som kan få noe til å skje
  • fordøyelse
    at kroppen tar inn mat og bryter den ned slik at kroppen kan bruke maten og kvitte seg med det som er til overs
  • organ
    del av en plante eller et dyr som har en bestemt funksjon
  • pusting
    at kroppen tar inn oksygengass og avgir karbondioksidgass gjennom lungene
  • system
    noe som består av flere deler som virker sammen

Forskerspirebegrep

  • flytskjema
    modell som viser trinnene i noe som skjer
  • modell
    forenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Skriv ut elevark til hvert elevpar. Du kan laminere arka før du klipper ut bildene og legger dem i to konvolutter som du merker henholdsvis «organ» og «aktivitet».

Forsøk og praktisk arbeid

Gjennomføring av økt 1

Ark 2. Oppdraget. Spør elevene om de har lurt på hvor det egentlig blir av maten vi spiser. Havner den i do, blir den værende inni kroppen eller skjer det noe annet med den? Be elevene tegne eller skrive det de tror skjer. Bruk  tegn/skriv-par-del .

Fortell at oppdraget de skal jobbe med de neste timene er å finne ut hvor det blir av for eksempel ei drue som vi spiser. De skal lage et flytskjema som viser hva som skjer med drua og hvilke organer som er involvert. Presiser at vi da trenger å lære hva et flytskjema er, men at de først skal lære om hvilke organer som er involvert i hva. Fortell at et organ er en del av kroppen som har en bestemt funksjon eller oppgave.

Ark 3. Koblingsaktivitet. Del ut organ- og aktivitetskonvolutter til hvert elevpar, og fortell at de skal trekke ett aktivitetskort (av gangen) og ta ut alle organkortene. Be elevene finne organkort som de mener har noe med aktiviteten å gjøre og forklare hvorfor de mener det. For eksempel bruker vi hjernen til å tenke med, og vi bruker muskler til å sykle med samtidig som vi bruker lungene for å få inn pust for å sykle. Her vil elevene bruke forkunnskapene sine for å forklare hvilke organer som er involvert, og noen elever klarer å koble mange organer til de ulike aktivitetene. 

Be elevene skrive setninger som forklarer sammenhengen mellom organer og aktivitet.

Oppsummer i plenum der elevparene forklarer noen av koblingene de har gjort. Ta imot alle innspill og forklaringer, og si at vi skal lære enda mer om hvilke organer som er involvert i de ulike aktivitetene.