Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg

Økt 3: Hva har vi funnet ut?

I denne økta skal elevene identifisere funnene sine i småkrypatlaset. Småkrypene skal sorteres i insekter, edderkoppdyr, småkryp med mange bein (eller skolopender, tusenbein, skrukketroll) og småkryp uten bein (snegler, meitemark).

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • gruppere småkryp etter hvor mange bein de har 
  • fortelle hvor mange bein insekt og edderkoppdyr har

Tidsbruk

Oppsummering av registrering 10–15 minutt
Bruke småkrypatlas 10–15 minutt
Klassesamtale 10–15 minutt
Videre undersøkelse 15 minutt
TOTALT  45–60 minutt

 

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • edderkoppdyr
    dyr med fire par bein
  • insekt
    dyr med tre par bein
  • kjennetegn
    bestemt egenskap som gjør at vi kan skille mellom noe som har egenskapen og noe som ikke har den, for eksempel å ha seks bein
  • småkryp
    små dyr som for eksempel insekter, edderkoppdyr, skrukketroll og meitemark

Forskerspirebegrep

  • begrunne
    fortelle hvorfor man mener noe
  • beskrive
    fortelle med ord eller bilder hvordan noe er
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sortere
    dele inn i grupper etter observerbare kjennetegn