I denne økta skal elevene identifisere funnene sine i småkrypatlaset. Småkrypene skal sorteres i insekter, edderkoppdyr, småkryp med mange bein (eller skolopender, tusenbein, skrukketroll) og småkryp uten bein (snegler, meitemark).
Læringsmål
Elevene skal kunne
gruppere småkryp etter hvor mange bein de har
fortelle hvor mange bein insekt og edderkoppdyr har
Tidsbruk
Oppsummering av registrering
10–15 minutt
Bruke småkrypatlas
10–15 minutt
Klassesamtale
10–15 minutt
Videre undersøkelse
15 minutt
TOTALT
45–60 minutt
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
edderkoppdyr
dyr med fire par bein
insekt
dyr med tre par bein
kjennetegn
bestemt egenskap som gjør at vi kan skille mellom noe som har egenskapen og noe som ikke har den, for eksempel å ha seks bein
småkryp
små dyr som for eksempel insekter, edderkoppdyr, skrukketroll og meitemark
Oppsummering av registrering i tabell. Be elevene summere hvor mange dyr de fant i hver kategori. Spør: Hvilke typer småkryp fant dere mest av? Skriv inn i felles tabell på tavla. Lag et søylediagram som viser fordelingen av de ulike småkrypgruppene.
Tegne småkryp. La elevene lage en tegning som viser hvor de fant småkrypene (i gresset, i et tre, i en busk, under en stein, nede i jorda osv.)
Bruke småkrypatlas. Vis og del ut småkrypatlaset. Presiser at i atlaset finner vi de samme kategoriene som de sorterte etter. Si at seks bein er det samme som tre par bein. Åtte bein er det samme som fire par. Spør hvor mange par bein vi har [ett par].
Be elevene undersøke småkrypatlaset for å se om de finner noen av småkrypa de observerte. Si: Småkryp med seks bein kaller vi insekter. Småkryp med åtte bein kaller vi edderkoppdyr. Småkryp med mange bein er blant annet skolopendere, tusenbein og skrukketroll, mens småkryp uten bein er blant annet snegler og meitemark. Skriv nøkkelsetningene på tavla eller vis fra PowerPoint:
Insekter har seks bein.
Edderkoppdyr har åtte bein.
Skolopendere, tusenbein og skrukketroll har mange bein.
Snegler og meitemark har ingen bein.
Klassesamtale.La elevene diskutere hvilke andre kjennetegn enn «antall bein» småkrypene kan grupperes i. Samtal i plenum: Hvor ble småkrypene funnet? Hva er likt mellom alle insekter? Og mellom alle edderkoppdyr? Hva er ulikt mellom insekter og edderkoppdyr?
Videre undersøkelse. La elevene velge ett av dyrene de fant som de vil finne ut mere om. De kan tegne noe eller skrive noen setninger som forteller om dette dyret.