Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg

Økt 3: Hvilke stoffer er det?

I denne økta skal elevene sammen finne ut hvilke to stoffer som er i den hemmelige blandinga. 

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • konkludere ut fra resultat av analyser

Tidsbruk

Analyser den hemmelige stoffblandinga 20–25 minutt
Del i plenum 15–20 minutt
Konkluder 10–15 minutt
TOTALT  45–60 minutt

 

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • egenskap
    hvordan et stoff ser ut, lukter, smaker, føles, hva slags lyd det lager eller hvordan det blander seg med andre stoff
  • stoff
    det som alle ting er laget av. Ulike stoff har ulike egenskaper.

Forskerspirebegrep

  • analysere
    undersøke deler av noe nøye
  • konkludere
    sammenfatte resultater
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe