naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Gjennomføring av økt 3
Repetisjon. Repeter hva det betyr å observere. Repeter også hvilke observasjoner dere gjorde av de fire stoffene i første økt, på hvilke måter var de forskjellige? La elevene også gjenfortelle hvilke analyser dere gjorde av stoffene: oppvarming, reaksjon med eddik og reaksjon med jodløsning. Be elevene snakke sammen to og to for å minne hverandre på hvilke stoffer som endret seg i de ulike analysene og hvordan de endret seg.
Analyser de ukjente stoffene. Del ut blandinga av de ukjente stoffene til hvert elevpar. Vis den utfylte tabellen fra forrige økt. Del ut elevark.
Be først elevene observere blandinga. Kan de si noe om hvilke stoffer de tror det er ut fra observasjonene? La elevene fylle inn observasjonene sine i arket. Oppsummer i fellesskap og skriv observasjonene av tørt stoff inn i tabellen i PowerPoint-presentasjonen (eller på tavle/flipover).
Varm opp den hemmelige blandinga i fellesskap. La alle elevene få observere hva som skjer og notere resultatet på arket sitt og skriv det inn i felles tabell. Diskuter hva resultatet forteller oss (Hvilket stoff kan det være eller hvilket stoff kan det ikke være?)
Si at elevene nå skal analysere blandinga ved hjelp av jodløsning eller eddik (de bruker den analysemåten de brukte i forrige økt). Be elevene notere resultatet av sin analyse (tegne og/eller skrive) og diskutere sammen hva resultatet forteller (hvilket stoff kan det være eller hvilket stoff kan det ikke være?)
Del i plenum. La elevparene presentere resultatet fra sin analyse. Noter resultatene i tabellen i PowerPoint-presentasjonen. La elevene notere alle resultatene på elevarket sitt (tegne og/eller skrive).
observasjoner | ||||
tørt stoff | oppvarming | blandet med jodløsning | blandet med eddik | |
hemmelig blanding |
Konkluder. Spør: Hvilke to stoffer tror du er i den hemmelige blandingen og hvorfor? Bruk
tenk-par-del
. Be elevene notere på elevarket det de tror og begrunne konklusjonen sin. Fortell at å konkludere vil si å sammenfatte resultatene våre. Oppsummer med å si: Vi konkluderer med at den hemmelige blandinga består av ... og .... fordi ...