naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Økt 2: Analysere stoff
I denne økta skal elevene bli kjent med tre måter å analysere stoff på: oppvarming, blanding med jodløsning og blanding med eddik. De skal presentere resultater fra sin analyse, slik at dere kan samle alle resultatene i en tabell.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- analysere stoff
- dele og presentere resultatene av analysene
Tidsbruk
Lærerdemonstrasjon med oppvarming | 10–15 minutt |
Elevanalyser med jodløsning og eddik | 25–30 minutt |
Oppsummer resultatene fra analysene | 10–15 minutt |
TOTALT | 45–60 minutt |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
egenskaphvordan et stoff ser ut, lukter, smaker, føles, hva slags lyd det lager eller hvordan det blander seg med andre stoff
-
stoffdet som alle ting er laget av. Ulike stoff har ulike egenskaper.
Forskerspirebegrep
-
analysereundersøke deler av noe nøye
-
konkluderesammenfatte resultater
-
observerebruke sansene til å få informasjon om noe