Analyse av stoff. Fortell at elevene skal bli kjent med tre måter som kan hjelpe til med å finne ut hvilke stoffer som er i den hemmelige blandinga. Si: Vi kan kalle det tre måter å analysere stoff på. Fortell at du skal gjøre den ene analysen, men at alle skal få se hva som skjer.
Lærerdemonstrasjon: Varme opp. Finn fram brettet med de fire aluminiumsskålene. Tenn telyset og hold en av skålene over lyset, ev. med ei klype. Fortell at du skal varme opp de fire stoffene. Spør om noen tror de vet hva som skjer. Spør om noen har varmet opp sukker for å lage knekk. Beskriv hva som skjer (eller la noen elever beskrive): Vi ser at natron, potetmel og salt ikke endrer seg noe særlig. Vi ser at sukker blir brunt og flytende, og vi lukter en brent lukt (etter hvert). Gå en runde med brettet slik at alle kan se og lukte. Oppsummer at sukker endrer seg og blir brunt når vi varmer det opp. Si at vi kan bruke oppvarming for å finne ut om et stoff er sukker eller ikke. Spør elevene hva dere skal skrive i kolonnen «oppvarming» i tabellen i Powerpoint [sukker: blir brunt, lukter, salt/potetmel/natron: forandrer seg ikke].
Elevøvelser. Fortell at nå skal elevene gjøre sin egen analyse. Den ene halvparten av elevene skal gjøre én ting og den andre halvparten skal gjøre en annen ting, og så skal de fortelle hverandre hva de fant ut. Be elevene observere og notere ned hva som skjer. Si at begge analysene er viktige for å løse oppdraget om å finne ut hvilke to stoffer som er i den hemmelige blandinga.
Blande med jodløsning. La halvparten av elevparene få et beger med jodløsning. Be dem bruke dråpetelleren til å ta ca. fem dråper jodløsning på hvert av stoffene.
Blande med eddik. La den andre halvparten av elevparene få et beger med eddik. Be dem bruke dråpetelleren til å ta fem dråper eddik på hvert av stoffene.
Oppsummer analysene av de fire stoffene. Vis tabellen på ark 4 i PowerPoint-presentasjonen. Repeter først hva elevene observerte i økt 1 om de fire, tørre stoffene. Fyll ut i første kolonne. Spør deretter hva som skjedde med sukker når det ble varmet opp [Det forandrer farge, var hvitt og blir brunt, det lukter]. La elevparene deretter presentere resultatet fra sin analyse. Skriv inn i tabellen i kolonnen «Blandet med jodløsning» og «Blandet med eddik». Spør hva som skjer med natron når det blandes med eddik [Det bruser, dannes bobler, gass]. Spør hva som skjer med potetmel når det blandes med jodløsning [Det forandrer farge, var hvitt og blir lilla]. Si at det som skjer med stoffene er at de forandrer egenskaper. Si at resultatene som dere har satt inn i tabellen hjelper dere med å løse oppdraget om hvilke stoffer som er i den hemmelige blandinga. Husk å lagre den utfylte tabellen, den skal brukes videre i neste økt.
|
observasjoner |
|
tørt stoff |
oppvarming |
blandet med jodløsning |
blandet med eddik |
sukker |
|
|
|
|
salt |
|
|
|
|
potetmel |
|
|
|
|
natron |
|
|
|
|
Tilpasning
Du kan velge å la elevene gjøre alle tre analysene.