naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Økt 2: Hva er en gentest?
I denne økta skal elevene argumentere for og mot å ta en gentest. De skal vurdere ulike synspunkter og perspektiver for deretter gi et råd til Genja om ho bør ta sprintgentesten.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- fortelle hva en gentest er
- gi argumenter for og mot å ta gentester
- fortelle i hovedtrekk hva som er lov når det gjelder gentester
Tidsbruk
Før, under og etter lesing (Viten) | 40–60 minutt |
Hva er lov? (Viten) | 10–15 minutt |
Gi råd til Geney | 10–15 minutt |
TOTALT | 60–90 minutt |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
aminosyremolekyl som er byggestein i proteiner
-
basenitrogenholdig molekyl i DNA
-
DNAarvemateriale i celler, lange tråder tvunnet som en dobbeltspiral
-
genavgrenset del av DNA som inneholder oppskriften på et bestemt protein
-
gentestanalyse av noen eller alle gener i kroppen
-
proteinstort molekyl som er bygd opp av aminosyrer
Forskerspirebegrep
-
argumenterebegrunne en påstand