Før og under lesing
La elevene jobbe med økt 2 i Viten-programmet der de leser et nytt blogginnlegg fra Genja. Ho kommer med en del påstander som elevene skal ta stilling til før de ser et kort filmklipp. Flere av påstandene har ingen fasit, der er poenget er at elevene skal reflektere over hva de mener og begrunne svarene (i neste omgang).
Etter lesing
Etter å ha sett filmen skal elevene på nytt ta stilling til påstandene og vurdere om de vil endre noen av svarene. De skal begrunne svarene sine og diskutere to og to, særlig der de er uenige.
Deretter leser elevene en artikkel om hvilke konsekvenser det kan få å genteste seg.
Neste oppgave er å lage en oversikt over argumenter for og mot å genteste seg. Argumentene skal samles både fra filmen, artikkelen og eget hode.
Hva er lov?
Her skal elevene svare ja eller nei på spørsmål om hva som er lov og ikke når det gjelder gentesting. Når de avgir svar, kommer det opp en boks med utfyllende informasjon.
Gi Genja råd
Til slutt i økta skal elevene legge inn et svar til Genja med råd om ho bør ta sprintgentesten eller ikke med begrunnelse. De må her bruke lista med argumenter og ta utgangspunkt i hva som er lov og ikke.