naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Økt 1: Genetisk kode
skape læringsbehov og en engasjerende ramme for elevene gjennom hele opplegget. Bloggeren Genja lurer på om ho skal ta en gentest for å finne ut om ho har et bestemt sprintergen. Elevene skal svare Genja med å oppklare faglige feil om hva et gen egentlig er. Gjennom økta skal elevene bygge forklaringer om og tolke hva et gen er.
I denne økta presenteres oppdraget som skalLæringsmål
Elevene skal kunne
- forklare hva et gen er
- forklare sammenhengen mellom gener og proteiner
Tidsbruk
Presentere oppdrag i plenum | 5–10 minutt |
Hva er egentlig et gen? (plenum + Viten) | 30–40 minutt |
Kommenter på bloggen (Viten) | 15–20 minutt |
Oppsummering i plenum | 10–20 minutt |
TOTALT | 60–90 minutt |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
aminosyremolekyl som er byggestein i proteiner
-
basenitrogenholdig molekyl i DNA
-
DNAarvemateriale i celler, lange tråder tvunnet som en dobbeltspiral
-
genavgrenset del av DNA som inneholder oppskriften på et bestemt protein
-
gentestanalyse av noen eller alle gener i kroppen
-
proteinstort molekyl som er bygd opp av aminosyrer
Forskerspirebegrep
-
argumenterebegrunne en påstand