Undervisningsopplegg

Økt 1: Genetisk kode

Gentesting økt 1 I denne økta presenteres oppdraget som skal skape læringsbehov og en engasjerende ramme for elevene gjennom hele opplegget. Bloggeren Genja lurer på om ho skal ta en gentest for å finne ut om ho har et bestemt sprintergen. Elevene skal svare Genja med å oppklare faglige feil om hva et gen egentlig er. Gjennom økta skal elevene  bygge forklaringer om og tolke hva et gen er.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • forklare hva et gen er 
  • forklare sammenhengen mellom gener og proteiner

Tidsbruk

Presentere oppdrag i plenum  5–10 minutt
Hva er egentlig et gen? (plenum + Viten)  30–40 minutt
Kommenter på bloggen (Viten)  15–20 minutt
Oppsummering i plenum  10–20 minutt
TOTALT  60–90 minutt

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • aminosyre
    molekyl som er byggestein i proteiner
  • base
    nitrogenholdig molekyl i DNA
  • DNA
    arvemateriale i celler, lange tråder tvunnet som en dobbeltspiral
  • gen
    avgrenset del av DNA som inneholder oppskriften på et bestemt protein
  • gentest
    analyse av noen eller alle gener i kroppen
  • protein
    stort molekyl som er bygd opp av aminosyrer

Forskerspirebegrep

  • argumentere
    begrunne en påstand
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Gjør deg kjent med læringsmåla (se forrige side) og begrepene som er sentrale i denne økta (markert med utheva skrift).

2. Les gjennom økt 1 i Viten-programmet.

3. Gjør deg kjent med / tilpass PowerPoint-presentasjonen hvis du vil bruke den.

4. I denne økta skal elevene jobbe sammen to og to på datamaskin.

Forsøk og praktisk arbeid

Gjennomføring av økta

Presentere oppdrag

Ark 2 i PowerPoint. Les opp blogginnlegget fra Genja der ho lurer på om ho skal ta en gentest for å finne ut om ho har et bestemt sprintgen.

Ark 3. Presenter oppdraget til elevene der de skal si sin mening om gentesting. I denne økta skal de komme med råd til Genja på bloggen om ho bør ta en gentest eller ikke.

Spør hva vi må vite for å komme med et råd om gentest. [Hva en gentest er. Hva et gen er.]

Hva er egentlig et gen?

Ark 4 i PowerPoint. For å finne ut mer om hva et gen er, skal elevene ta utgangspunkt i det Genja skriver om gener og proteiner. 

Har Genja forstått hva et gen er? Bruk  skriv-par-del . Presiser at det ikke forventes at de kan svare godt på dette foreløpig, det er dette de skal finne ut av nå. 

Ark 5 i PowerPoint. La elevene jobbe to og to med Viten-programmet. 

I oppgave 2–4 i Viten-programmet skal elevene finne en setning som består av trebokstavsord i en bokstavsekvens. Bokstavsekvensen er en modell av den genetiske koden i DNA, der tre og tre bokstaver gir en bestemt mening, slik som tre og tre baser gir en bestemt aminosyre. Hvis én bokstav/base byttes ut, endres meninga/aminosyra. I oppgave 5 skal elevene reflektere over likheter og ulikheter med en slik bokstavsekvens og baserekkefølgen i DNA. [Likt: Tre og tre bokstaver gir en bestemt mening, slik som tre og tre baser gir en bestemt aminosyre. Hvis én bokstav/base byttes ut, endres meninga/aminosyra. Ulikt: Vi har 29 bokstaver, men bare fire baser.] 

I oppgave 6 skal elevene sammenligne utdrag av to genvarianter for ACTN3-genet, der de skal finne forskjellen. Utdraget starter med startkodon fulgt av prikker som viser at det er flere baser som følger før det autentiske utdraget. Elevene skal begynne å lese av tre og tre baser slik de står. De skal bruke en tabell over aminosyrekoder for å forklare hvilken konsekvens denne forskjellen får. 

Bioteknologer har definert den kodende tråden til å være den som blir tilsvarende mRNA (den kodende DNA-tråden og mRNA er lik, bortsett fra U/T). Den andre tråden på DNA kalles templattråden, og det er templattråden som blir avlest i proteinsyntesen.

Svar Genja 

Til slutt i Viten-økta skal elevene levere inn en kommentar på bloggen der de forklarer Genja sammenhengen mellom gener og proteiner. 

Oppsummering i plenum

Ark 6–10 i PowerPoint. Oppsummer om DNA og baser. 

Ark 11. Bruk tenk-par-del for å få elevene til å reflektere over sammenhengen mellom proteiner og egenskaper, og gi noen eksempler på hvilke funksjoner proteiner har. 

Ark 12. Oppsummer på hvilken måte bokstavsekvensene i oppgave 1 og 2 er en modell av DNA. 

Ark 13. Repeter nøkkelsetningene.

Ark 14–15. Bruk tenk-par-del for å få elevene til å reflektere over likhet/ulikhet mellom en cellekjerne med DNA og ei kokebok. [Likhet: Det leses av oppskrifter på noe som skal lages (matrett/protein). Ulikhet: Fra ei kokebok leser vi stort sett bare ei oppskrift av gangen, mens fra DNA leses det av mange proteinoppskrifter på en gang.]