naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Passer for
- barnetrinn 5-7
Økt 1: Lampe som system
Hovedmålet med dette undervisningsopplegget er å trene opp «teknologi- og designblikket» gjennom analyse av ei elektrisk lampe som et teknologisk produkt. I analysen skal elevene vurdere sammenhengen mellom materialvalg, form og funksjon til de ulike delene av lampa og se hvordan delene er satt sammen til et system.
Læringsmål
Eleven skal
- forklare hvordan en lampe er et system som består av flere deler.
- vise at systemet som helhet har en hovedfunksjon og at hver del har en eller flere delfunksjoner.
- gjøre rede for form, materialvalg og funksjon til de ulike delene i systemet.
- gjøre rede for egenskaper til materialer som er brukt i de ulike delene i systemet.
Materialer og utstyr
- arbeidslampe
- lyspære
- lampesokkel (Bruk en tang og klipp av mothakene inne i lampesokkelen. Da kan den skrus opp og igjen flere ganger.)
- ledning
- bryter
- støpsel som kan åpnes
Naturfaglig språk
-
egenskapkan være hvordan et stoff eller materiale ser ut, lukter, smaker, føles, hva slags lyd det lager, og/eller hvordan det blander seg med andre materialer
-
formhvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
-
funksjonhva noe gjør, eller hva det brukes til
-
materialedet som ting er laget av
-
systemflere deler som jobber sammen og påvirker hverandre
-
produktanalysefinne ut hva slags materiale, form og funksjon en gjenstand har