naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Økt 1: Kan isbreer lage spor?
Elevene begynner med å reflektere over det de har lært om kvartærtiden, før de får et nytt oppdrag:
Å fortelle isens historie i geotopen og begrunne det med observasjoner.
I denne økta skal elevene
- sortere og tolke bilder av landskap og løsmasser ut fra egenskaper
- undersøke hvordan isen kan lage spor i fast fjell
- beskrive og forklare hvordan isbreer kan bevege seg ved hjelp av et demonstrasjonsforsøk
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
egenskapgrunndrag, kvalitet, beskrivelse av typiske trekk
-
erosjonProsess hvor materiale (stein, grus, sand) løsner fra jordoverflata og flytter fra et sted til et annet ved hjelp av rennende vann, havstrømmer, vind og isbreer. Det fører til nedsliting av landoverflaten.
-
kvartærNavnet på den geologiske perioden fra ca. 1,8 millioner år siden og frem til i dag.
-
løsmasseStein, sand, silt, leire, torv og jord som ligger oppå fast fjell. Løsmassene i Norge har som oftest blitt dannet under og etter siste istid.
-
observasjoninformasjon som du får ved hjelp av sansene
-
observerebruke sansene til å få informasjon om noe
-
plukkingProsessen som skjer når stein løsner fra underlaget under isbreen og fraktes videre av isen.
-
sammenlignese etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
-
skuringNår isen beveger seg vil løsmateriale (stein) som er festet under den skrape og skure mot underlaget/fjellet.
-
spor i fast fjellSpor, hakk, striper og lignende i berggrunnen som indikerer at fjellet har vært dekket av is i bevegelse. Eksempler på spor i fast fjell er rundsva, skuringsstriper, svaberg, sigdbrudd, U-dal.
-
tolkeforklare, greie ut, gjøre forståelig, oppfatte betydningen