Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg

Økt 1: Kan isbreer lage spor?

Elevene begynner med å reflektere over det de har lært om kvartærtiden, før de får et nytt oppdrag: 

Å fortelle isens historie i geotopen og begrunne det med observasjoner. 

I denne økta skal elevene

  • sortere og tolke bilder av landskap og løsmasser ut fra egenskaper
  • undersøke hvordan isen kan lage spor i fast fjell
  • beskrive og forklare hvordan isbreer kan bevege seg ved hjelp av et demonstrasjonsforsøk

Bildesamling_Utforsking3_Page_16

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • egenskap
    grunndrag, kvalitet, beskrivelse av typiske trekk
  • erosjon
    Prosess hvor materiale (stein, grus, sand) løsner fra jordoverflata og flytter fra et sted til et annet ved hjelp av rennende vann, havstrømmer, vind og isbreer. Det fører til nedsliting av landoverflaten.
  • kvartær
    Navnet på den geologiske perioden fra ca. 1,8 millioner år siden og frem til i dag.
  • løsmasse
    Stein, sand, silt, leire, torv og jord som ligger oppå fast fjell. Løsmassene i Norge har som oftest blitt dannet under og etter siste istid.
  • observasjon
    informasjon som du får ved hjelp av sansene
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • plukking
    Prosessen som skjer når stein løsner fra underlaget under isbreen og fraktes videre av isen.
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • skuring
    Når isen beveger seg vil løsmateriale (stein) som er festet under den skrape og skure mot underlaget/fjellet.
  • spor i fast fjell
    Spor, hakk, striper og lignende i berggrunnen som indikerer at fjellet har vært dekket av is i bevegelse. Eksempler på spor i fast fjell er rundsva, skuringsstriper, svaberg, sigdbrudd, U-dal.
  • tolke
    forklare, greie ut, gjøre forståelig, oppfatte betydningen