naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Begreper og språk
Å forstå hva naturfaglige begreper betyr og å skjønne naturfagspråket er viktig for å forstå selve fagets innhold. Arbeid med begreper er derfor grunnleggende i naturfag, og det er viktig å variere metoder i dette arbeidet for å nå flest mulig elever.
Hva eller hvem skal ut?
Denne aktiviteten kan varieres i det uendelige. Vis tre bilder til elevene. Oppgaven deres er å velge ut ett bilde som skiller seg ut. Her er det ingen fasit, det er begrunnelsen som er viktig.
Setninger i rekkefølge faseoverganger
Denne aktiviteten er et godt utgangspunkt for å anvende begrepene for faseoverganger.
20 spørsmål: Hvilket dyr tenker jeg på?
Gjett hvilket dyr som eleven tenker på ved å stille inntil 20 ja/nei-spørsmål.
Sortere bilder – Hva hører til hvor?
Sortering og kategorisering er viktig i mange naturfaglige tema. I denne oppgaven er elevene fysisk aktive, samtidig som de må ta stilling til hva som ligger i naturfaglige begreper.
Begrepskart med «gule lapper»
En måte for å arbeide med begreper og hvordan de henger sammen er å bruke små «gule lapper» og et stort ark.
Lag et tankekart
Lag et digitalt tankekart med informasjon om pliosaurer.
Jakten etter størst, minst, kortest og lengst
Mål: Å utforske naturen samtidig som dere får trening i å bruke matematiske kjernebegreper.
Begreper knyttet til temaet snø, is og vann
Språket vårt har mange begreper knyttet til vann. Følgende aktiviteter gir erfaringer til begrepsdannelsen.
Hvor små er atomer og molekyler?
Hvor liten er egentlig ei plantecelle, et protein- eller et sukkermolekyl? Hva med bakterier og enzymer? Alle disse er veldig små, men når ting blir så små er det ofte vanskelig å gripe at det faktisk også er utrolige størrelsesforskjeller blant det som vi oppfatter som skikkelig smått.
Pictionary – for å bli kjent med labutstyr
Å lage en pictionary kan være en alternativ måte for å bli kjent med utstyret på laboratoriet. Noen skal tegne labutstyr, mens andre skal gjette hva det er de forsøker å tegne.
Pictionary om bølger og stråling
Noen skal tegne naturfaglige ord eller begreper, mens andre skal gjette hva det er de forsøker å tegne. Oppgavene kan være konkrete begreper, men det kan også være en spennende utfordring å tegne abstrakte begreper.
Begrepsinnlæring i Forskerføtter og leserøtter
Forskerføtter og leserøtter (FFLR) er et prosjekt som kobler grunnleggende ferdigheter og utforskende naturfag. Det oppnås en synergieffekt som støtter elevers læring innenfor utforskning, naturfag og grunnleggende ferdigheter (Ødegaard, Frøyland & Mork 2009).
Begrepslæring i naturfag - ideer fra montessoripedagogikken
Det å lese en naturfaglig tekst kan være en utfordring for mange, ikke minst fordi elevene mangler en nødvendig begrepsforståelse.
Bruk av bilder til begrepslæring
Dette er en metode som passer godt ved oppstarten av et nytt tema. Den fungerer godt som en motivasjon for læring og for å avdekke forkunnskaper slik at undervisningen kan starte der eleven er.
Representasjoner i naturfag
For å bli bevisst på representasjonene som brukes i klasserommet, f.eks. animasjoner, diagrammer, grafer og tabeller, må både læreren og elevene fokusere på dem.