naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Å identifisere aktører og deres interesser
Denne aktiviteten lar elevene trene på å identifisere ulike aktører og deres perspektiver i en sak for utvide deres egen forståelse av saken og komme nærmere en beslutning.
Mål med aktiviteten
Etter å ha fullført aktiviteten skal elevene være bedre rustet til å
- kjenne igjen en problemstilling der det finnes forskjellige perspektiver
- identifisere ulike aktører og deres perspektiv(er) på en problemstilling
- avgjøre hvilke perspektiver som er mest betydningsfulle for å utvide deres egen forståelse av problemstillingen
- identifisere underliggende motiver i form av interesser, verdier og/eller følelser
Forbederedelse
Gjør deg kjent med presentasjonen. Utfyllende kommentarer ligger i notatfeltet.
Skriv ut eller gjør klar elevark for digital deling.
- Elevark 1 – identifisere aktører, PowerPoint: bokmål | nynorsk
- Elevark 2 – aktører og deres interesser i saken, Word: bokmål | nynorsk
Eksempel på utfylte elevark:
Gjennomføring
Forklar elevene at denne aktiviteten handler om ulike måter å se en sak på, og at de vil kunne lære seg hvordan deres forståelse av saken kan utvides gjennom å bli kjent med flere ulike perspektiver.
Bruk presentasjonen, og se utfyllende kommentarer i notatfeltet.
Hovedgangen i opplegget er:
- Oppstartsaktivitet med problemstillingen «Bør plastposer forbys i matvarebutikker?»
- Forklar begrepet aktør.
- Presenter problemstillingen «Bør skolen innføre vegetariske måltider noen dager i uka?»
- Oppgave med elevark 1 der elevene identifiserer ulike aktører
- Oppgave med elevark 2 der elevene diskuterer aktørenes ulike interesser
- Klassediskusjon om verdien av å inkludere ulike perspektiver, også de som står lengst fra hverandre.
Kommentarer/praktiske tips
Mange elever kan tenke at den informasjonen de får ved å google eller blir servert gjennom sosiale medier, alltid er korrekt, og de er dermed ikke forberedt på å kjenne igjen og avsløre underliggende agenda og interesser i informasjonen. Mye informasjon kan være vinklet til å fremme for eksempel ulike økonomiske eller politiske interesser, og ofte blir denne informasjonen presentert som objektive sannheter.
Komplekse problemstillinger kjennetegnes ved at ulike interessegrupper eller aktører har en mening om problemet og ofte ønsker å fremme sitt eget syn. En sak kan også være mer kompleks enn den virker. Dette kan skyldes at flere, på ulike måter, er berørt av saken, eller at ulike problemer kan oppstå som følge av en beslutning.
For å kunne forstå slike saker kan det være viktig å identifisere hvem som er berørt av saken, og hvilke interesser, tanker og meninger de har om den. Vi kaller de ulike interessene, tankene og meningene for perspektiver på saken. Ved å la elevene trene på å identifisere ulike perspektiver på en sak kan de utvikle forståelse for at det i visse typer spørsmål finnes ulike perspektiver og hva disse består av.
Tilknytning til læreplan (Fagfornyelsen, LK20)
-
Læreplan i naturfag (NAT01-04)
Kompetansemål
-
10. trinn
- gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold (KM810)
-
-
Læreplan i norsk (NOR01-06)
Kompetansemål
-
7. trinn
- lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler (KM1272)
- beskrive, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål (KM1292)
-
10. trinn
- bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer (KM1288)
-
-
Læreplan i kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) (RLE01-03)
Kompetansemål
-
7. trinn
- utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer (KM1979)
- reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid (KM1997)
-
10. trinn
- identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom (KM1972)
-
-
Læreplan i samfunnsfag (SAF01-04)
Kompetansemål
-
10. trinn
- beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn (KM1644)
- reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald (KM1643)
- reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine (KM1648)
-
Tverrfaglige temaer
- Bærekraftig utvikling (TT3)