Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Forklar bildet

Ved å la elevene øve på å identifisere hvilken informasjon et bilde faktisk viser, og utforske hvordan bilder kan brukes for å oppnå bestemte mål, vil de være bedre rustet til å vurdere bilder kritisk når det er nødvendig.

Elever møter ulike bilder hele tiden, både på skolen og i hverdagen. De må forholde seg til bilder hver gang de ser på TV, leser aviser, scroller på sosiale medier eller beveger seg ute i urbane områder. Bilder kan formidle mye informasjon og ulike budskap, og visuelle effekter kan påvirke hvordan mottakere oppfatter og tolker det som blir presentert i bildet. Bilder kan for eksempel brukes til å framkalle spesifikke følelser om et tema. 

Havsuler – kritisk tenkning Foto: Maren Skjelstad Fredagsvik

Mål med aktiviteten

Etter å ha fullført aktiviteten skal elevene være bedre rustet til å

  • forstå hvilken informasjon et bilde viser, og hva som ikke vises
  • forstå og kunne skille mellom hva som er observasjon og hva som er tolkning
  • forstå hvordan bilder kan påvirke vår oppfatning av en sak

Forberedelse

I dette opplegget er det valgt et bilde av havsuler på en bergvegg. Bildet kan lett byttes ut med et annet bilde eller en kort video. Denne aktiviteten kan fungere som en inngang for å involvere alle elevene i temaer og problemstillinger knyttet til bærekraftig utvikling.

Gjør deg kjent med presentasjonen. Utfyllende kommentarer ligger i notatfeltet.

Skriv ut eller gjør klar elevark for digital deling.

Det kan også være praktisk at elevene får utdelt bildet, selv om det blir vist i presentasjonen:

Eksempel på utfylte elevark:

Gjennomføring

Bruk presentasjonen, og se utfyllende kommentarer i notatfeltet.

Den overordnede strukturen i opplegget er:

  • Vis bildet (del ut hvis du har skrevet det ut), og gi elevene ett minutt til å reflektere individuelt over hva de ser.
  • Introduser tabellen for bildeanalyse (Elevark 1), og modellér første rad.
  • La elevene jobbe i par og fylle ut tabellen for bildeanalyse. Etterpå skriver de oppsummerende forklaring av bildet.
  • Introduser at bilder også brukes til å vekke tanker og følelser (Elevark 2).
  • La elevene jobbe i par og fylle ut tabellen om hvilke tanker og følelser bildet vekker hos dem.
  • Oppsummer og reflekter over hvorfor bildet vekker akkurat disse følelsene.

Kan utføres i sammenheng med