Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Forklar bildet

Ved å la elevene øve på å identifisere hvilken informasjon et bilde faktisk viser, og utforske hvordan bilder kan brukes for å oppnå bestemte mål, vil de være bedre rustet til å vurdere bilder kritisk når det er nødvendig.

Elever møter ulike bilder hele tiden, både på skolen og i hverdagen. De må forholde seg til bilder hver gang de ser på TV, leser aviser, scroller på sosiale medier eller beveger seg ute i urbane områder. Bilder kan formidle mye informasjon og ulike budskap, og visuelle effekter kan påvirke hvordan mottakere oppfatter og tolker det som blir presentert i bildet. Bilder kan for eksempel brukes til å framkalle spesifikke følelser om et tema. 

Havsuler – kritisk tenkning Foto: Maren Skjelstad Fredagsvik

Mål med aktiviteten

Etter å ha fullført aktiviteten skal elevene være bedre rustet til å

  • forstå hvilken informasjon et bilde viser, og hva som ikke vises
  • forstå og kunne skille mellom hva som er observasjon og hva som er tolkning
  • forstå hvordan bilder kan påvirke vår oppfatning av en sak

Forberedelse

I dette opplegget er det valgt et bilde av havsuler på en bergvegg. Bildet kan lett byttes ut med et annet bilde eller en kort video. Denne aktiviteten kan fungere som en inngang for å involvere alle elevene i temaer og problemstillinger knyttet til bærekraftig utvikling.

Gjør deg kjent med presentasjonen. Utfyllende kommentarer ligger i notatfeltet.

Skriv ut eller gjør klar elevark for digital deling.

Det kan også være praktisk at elevene får utdelt bildet, selv om det blir vist i presentasjonen:

Eksempel på utfylte elevark:

Gjennomføring

Bruk presentasjonen, og se utfyllende kommentarer i notatfeltet.

Den overordnede strukturen i opplegget er:

  • Vis bildet (del ut hvis du har skrevet det ut), og gi elevene ett minutt til å reflektere individuelt over hva de ser.
  • Introduser tabellen for bildeanalyse (Elevark 1), og modellér første rad.
  • La elevene jobbe i par og fylle ut tabellen for bildeanalyse. Etterpå skriver de oppsummerende forklaring av bildet.
  • Introduser at bilder også brukes til å vekke tanker og følelser (Elevark 2).
  • La elevene jobbe i par og fylle ut tabellen om hvilke tanker og følelser bildet vekker hos dem.
  • Oppsummer og reflekter over hvorfor bildet vekker akkurat disse følelsene.
  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kompetansemål

    • 7. trinn
      • skille mellom observasjoner og slutninger, organisere data, bruke årsak-virkning-argumenter, trekke slutninger, vurdere feilkilder og presentere funn (KM769)
      • gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet (KM830)
    • 10. trinn
      • gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold (KM810)
  • Læreplan i norsk (NOR01-06)

    Kompetansemål

    • 7. trinn
      • lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler (KM1272)
      • beskrive, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål (KM1292)
    • 10. trinn
      • bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer (KM1288)
  • Læreplan i kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) (RLE01-03)

    Kompetansemål

    • 7. trinn
      • utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer (KM1979)
      • reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid (KM1997)
    • 10. trinn
      • identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom (KM1972)
  • Læreplan i samfunnsfag (SAF01-04)

    Kompetansemål

    • 10. trinn
      • beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn (KM1644)

Tverrfaglige temaer

  • Bærekraftig utvikling (TT3)

Kan utføres i sammenheng med