naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Økt 4: Gjennomføring
4A Forelesning og oppgave om dyrevelferd
Gå gjennom forelesning om matproduksjon og dyrevelferd i fellesskap. La elevene jobbe i par med å løse oppgaven om vurdering av matprodukter basert på dyrevelferd Elevhefte H.
Oppsummer i plenum:
- Hva skal til for at eggproduksjon skal få grønn merking?
- Er økologisk melk merket grønn? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Hva er forskjellen på rød og grønn merking av svinekjøtt?
- Bør man være kritisk til nettsteder som dyrevern.no, og i tilfelle hvorfor? Hvilken agenda kan slike nettsteder ha?
4B Gruppearbeid
Be elevene jobbe med å forberede en presentasjon for resten av klassen der de gir sin profil råd om kosthold og livsstil. De bør bruke kjennetegn på måloppnåelse og støttespørsmål til presentasjonen som finnes i Elevheftet J og K.
4C Vurdere kilder
Be elevene ta frem Elevheftet og få oversikt over kilder de har brukt i de ulike øktene til å få informasjon om kosthold og bærekraftig matproduksjon. Informer om at de nå skal vurdere om kildene som har vært brukt er pålitelige og om innholdet er troverdig. Be elevene bruke skjema i Elevheftet I til å vurdere kildene, og så avgjøre i hvilken grad de ønsker å bruke disse i svar på oppdraget.
4D Oppsummering
Avtal en plan for presentasjoner i neste økt.
Fagspesifikke begrep
-
argumenterebegrunne en påstand
-
blodsukkernivåmengde fritt sukker (glukose) i blodet. Glukose er cellenes viktigste brennstoff.
-
bærekraftig utviklingutvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov
-
CO2-ekvivalentenhet som brukes i klimagassregnskap. Enheten tilsvarer den effekten en gitt mengde CO2 har på den globale oppvarminga over en gitt tidsperiode.
-
dyrevelferddyrs helse, hvordan de mestrer sine omgivelser og muligheter til å utøve naturlig atferd
-
fettstoff som bidrar til å bygge opp cellene i kroppen, er en viktig kilde til energi og fungerer som energilager for kroppen
-
FNs bærekraftsmålverdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030
-
karbohydraterenergirike organiske stoffer som kroppen bruker som energikilde
-
klimaavtrykkde totale utslippene forårsaket av en person, en organisasjon eller et produkt, målt i CO2-ekvivalenter
-
mineralergrunnstoffer med mange ulike funksjoner i kroppen, som for eksempel jod som inngår i dannelsen av hormoner som er med på å drive stoffskiftet
-
næringsstofferkjemiske forbindelser og grunnstoffer som kroppen trenger for å vokse og for å få energi
-
proteinerviktige byggesteiner i oppbyggingen av celler. Proteinene er store organiske molekyler som inneholder nitrogen.
-
sammenlignese etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
-
vitaminerorganiske stoffer som inngår i mange prosesser i kroppen, som for eksempel A-vitamin som er særlig viktig for synet og immunforsvaret