I denne økta skal elevene utforske problemstillinger knyttet til matproduksjon og dyrevelferd. De skal også vurdere hvordan ulike forbruksvalg kan påvirke dyrevelferd.
Læringsmål
Elevene skal kunne
vurdere forbruksvalg med tanke på dyrevelferd
forklare hva begrepet dyrevelferd innebærer
vurdere kilder
Tidsbruk
4A. Forelesning og oppgave om dyrevelferd
30 min
4B. Gruppearbeid
30 min
4C. Vurdere kilder
20 min
4D. Oppsummering
10 min
TOTALT
90 min
Forsøk og praktisk arbeid
Økt 4: Forberedelse og utstyr
Gjør deg kjent med læringsmålene. Se gjennom presentasjonen Økt 4 Dyrevelferd.
Gå gjennom forelesning om matproduksjon og dyrevelferd i fellesskap. La elevene jobbe i par med å løse oppgaven om vurdering av matprodukter basert på dyrevelferdElevhefte H.
Oppsummer i plenum:
Hva skal til for at eggproduksjon skal få grønn merking?
Er økologisk melk merket grønn? Hvorfor/hvorfor ikke?
Hva er forskjellen på rød og grønn merking av svinekjøtt?
Bør man være kritisk til nettsteder som dyrevern.no, og i tilfelle hvorfor? Hvilken agenda kan slike nettsteder ha?
4B Gruppearbeid
Be elevene jobbe med å forberede en presentasjon for resten av klassen der de gir sin profil råd om kosthold og livsstil. De bør bruke kjennetegn på måloppnåelse og støttespørsmål til presentasjonen som finnes i Elevheftet J og K.
4C Vurdere kilder
Be elevene ta frem Elevheftet og få oversikt over kilder de har brukt i de ulike øktene til å få informasjon om kosthold og bærekraftig matproduksjon. Informer om at de nå skal vurdere om kildene som har vært brukt er pålitelige og om innholdet er troverdig. Be elevene bruke skjema i Elevheftet I til å vurdere kildene, og så avgjøre i hvilken grad de ønsker å bruke disse i svar på oppdraget.
4D Oppsummering
Avtal en plan for presentasjoner i neste økt.
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
argumentere
begrunne en påstand
blodsukkernivå
mengde fritt sukker (glukose) i blodet. Glukose er cellenes viktigste brennstoff.
bærekraftig utvikling
utvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov
CO2-ekvivalent
enhet som brukes i klimagassregnskap. Enheten tilsvarer den effekten en gitt mengde CO2 har på den globale oppvarminga over en gitt tidsperiode.
dyrevelferd
dyrs helse, hvordan de mestrer sine omgivelser og muligheter til å utøve naturlig atferd
fett
stoff som bidrar til å bygge opp cellene i kroppen, er en viktig kilde til energi og fungerer som energilager for kroppen
FNs bærekraftsmål
verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030
karbohydrater
energirike organiske stoffer som kroppen bruker som energikilde
klimaavtrykk
de totale utslippene forårsaket av en person, en organisasjon eller et produkt, målt i CO2-ekvivalenter
mineraler
grunnstoffer med mange ulike funksjoner i kroppen, som for eksempel jod som inngår i dannelsen av hormoner som er med på å drive stoffskiftet
næringsstoffer
kjemiske forbindelser og grunnstoffer som kroppen trenger for å vokse og for å få energi
proteiner
viktige byggesteiner i oppbyggingen av celler. Proteinene er store organiske molekyler som inneholder nitrogen.
sammenligne
se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
vitaminer
organiske stoffer som inngår i mange prosesser i kroppen, som for eksempel A-vitamin som er særlig viktig for synet og immunforsvaret