naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Økt 3: Gjennomføring
3A Bærekraftig produktvalg
Gjennomfør aktiviteten Bærekraftige produktvalg der elevene skal velge en sort eple basert på kriterier for bærekraftig utvikling. Aktiviteten er beskrevet i presentasjonen.
3B Forelesning om bærekraftig matproduksjon
Gå gjennom forelesning, film og refleksjonsoppgaver om bærekraftig matproduksjon i fellesskap.
3C Leseoppdrag og bygge argumenter
Del klassen i to, halvparten skal være for og halvparten imot EAT-dietten.
Alle leser artikkelen: EAT-dietten: Hva skal vi spise, hva skal vi tro? og setter strek under alle argumenter for (+) og imot (-) slik at de har et nyansert bilde av saken.
Elevene skal lage tre setninger hver der de argumenterer for sitt syn (enten for eller imot):
- Startsetning «Jeg er for EAT-dietten fordi …»
- Startsetning «Jeg er imot EAT-dietten fordi …»
3D Debatt – EAT-dietten
Sett elevene i par (der én er for og én er imot). La elevene presentere argumentene sine, annenhver gang. Be dem vurdere argumentene og diskutere om de kan bli enige om et felles standpunkt.
3E Plenum oppsummering
Hvert par deler om de ble enige om et felles standpunkt. Hvilke argumenter var utslagsgivende?
3F Gruppearbeid
La elevene jobbe med oppsummering av «hva har vi lært?» i Elevheftet G.
3G: Oppsummering
- Hva har vi lært i dag som vi kan bruke til oppdraget?
Fagspesifikke begrep
-
argumenterebegrunne en påstand
-
blodsukkernivåmengde fritt sukker (glukose) i blodet. Glukose er cellenes viktigste brennstoff.
-
bærekraftig utviklingutvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov
-
CO2-ekvivalentenhet som brukes i klimagassregnskap. Enheten tilsvarer den effekten en gitt mengde CO2 har på den globale oppvarminga over en gitt tidsperiode.
-
dyrevelferddyrs helse, hvordan de mestrer sine omgivelser og muligheter til å utøve naturlig atferd
-
fettstoff som bidrar til å bygge opp cellene i kroppen, er en viktig kilde til energi og fungerer som energilager for kroppen
-
FNs bærekraftsmålverdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030
-
karbohydraterenergirike organiske stoffer som kroppen bruker som energikilde
-
klimaavtrykkde totale utslippene forårsaket av en person, en organisasjon eller et produkt, målt i CO2-ekvivalenter
-
mineralergrunnstoffer med mange ulike funksjoner i kroppen, som for eksempel jod som inngår i dannelsen av hormoner som er med på å drive stoffskiftet
-
næringsstofferkjemiske forbindelser og grunnstoffer som kroppen trenger for å vokse og for å få energi
-
proteinerviktige byggesteiner i oppbyggingen av celler. Proteinene er store organiske molekyler som inneholder nitrogen.
-
sammenlignese etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
-
vitaminerorganiske stoffer som inngår i mange prosesser i kroppen, som for eksempel A-vitamin som er særlig viktig for synet og immunforsvaret