naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
3A. Lage tabeller og punktdiagram
Del ut elevheftet del 1 eller be elevene laste det ned fra læringsplattformen.
Ark 1–2 i PowerPoint. Vis instruksjonsfilmen om å lage tabell og punktdiagram (eller la elevene se filmene på egen datamaskin).
Be elevene jobbe to og to med å lage tabell og punktdiagram. Til slutt skal de beskrive resultatene for hverandre to og to.
Elever som blir tidlig ferdig kan gå over til å jobbe med oppgavene i elevheftet (se 3B).
Ark 3 i PowerPoint. Oppsummer arbeidet med elevheftet i plenum:
- Hvordan gikk det da dere skulle beskrive resultatene for hverandre?
- Hvorfor påvirker enzymkonsentrasjonen reaksjonshastigheten?
- Er det stor spredning av resultatene?
- Var det stor spredning mellom de ulike gjennomføringene deres? Var det stor spredning fra elevpar til elevpar?
Ark 4 i PowerPoint. Oppsummer i fellesskap konklusjonen av forsøket. Hva viser resultatene? Ble hypotesen deres bekreftet eller svekket? Be noen av elevparene si hva de fant ut. Hvilke feilkilder var det i forsøket? Bruk tenk-par-del [Vanskelig å avgjøre når skummet slutter å stige. Konsentrasjonen av gjærløsningen kan ha vært forskjellig i de ulike gjennomføringene. Det er viktig å røre i gjæren før den tilsettes. Skummet kan ha sunket, eller det fortsetter å stige ved måletidspunktet. Temperaturen kan ha vært forskjellig.]
Samle inn tabeller, punktdiagrammer og vurderingstabeller, eventuelt be elevene laste opp det utfylte dokumentet i læringsplattformen.