Undervisningsopplegg

Økt 3: Bearbeiding av data

denne økta skal elevene lære å lage tabell og diagram med figurtekst. 

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • gjøre enkle matematiske beregninger basert på rådata (beregne gjennomsnitt)
  • beskrive spredning av resultatene i gjentakelser av forsøk
  • lage en tabell ved hjelp av Excel og overføre det til Word
  • lage punktdiagram i Excel og overføre det til Word
  • bruke fagbegrepene substrat, produkt og enzym

Tidsbruk 

 

3A. Lage tabeller og punktdiagram   45–60 minutt
3B. Oppgaver  45–60 minutt
TOTALT  90–120 minutt

 

 

Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Skriv ut elevheftet del 2 eller legg det på læringsplattformen slik at elevene kan laste det ned. Elevheftet inneholder to lenker til instruksjonsvideoer. Hvis elevheftet er i papirversjon, må du gi elevene disse lenkene: Hvordan lage tabell og punktdiagram.

 

Forsøk og praktisk arbeid

3A. Lage tabeller og punktdiagram

Del ut elevheftet del 1 eller be elevene laste det ned fra læringsplattformen.

Ark 1–2 i PowerPoint. Vis instruksjonsfilmen om å lage tabell og punktdiagram (eller la elevene se filmene på egen datamaskin). 

Be elevene jobbe to og to med å lage tabell og punktdiagram. Til slutt skal de beskrive resultatene for hverandre to og to.

Elever som blir tidlig ferdig kan gå over til å jobbe med oppgavene i elevheftet (se 3B).

Ark 3 i PowerPoint. Oppsummer arbeidet med elevheftet i plenum: 

  • Hvordan gikk det da dere skulle beskrive resultatene for hverandre?
  • Hvorfor påvirker enzymkonsentrasjonen reaksjonshastigheten? 
  • Er det stor spredning av resultatene?
  • Var det stor spredning mellom de ulike gjennomføringene deres? Var det stor spredning fra elevpar til elevpar?

Ark 4 i PowerPoint. Oppsummer i fellesskap konklusjonen av forsøket. Hva viser resultatene? Ble hypotesen deres bekreftet eller svekket? Be noen av elevparene si hva de fant ut. Hvilke feilkilder var det i forsøket? Bruk tenk-par-del [Vanskelig å avgjøre når skummet slutter å stige. Konsentrasjonen av gjærløsningen kan ha vært forskjellig i de ulike gjennomføringene. Det er viktig å røre i gjæren før den tilsettes. Skummet kan ha sunket, eller det fortsetter å stige ved måletidspunktet. Temperaturen kan ha vært forskjellig.]

Samle inn tabeller, punktdiagrammer og vurderingstabeller, eventuelt be elevene laste opp det utfylte dokumentet i læringsplattformen. 

Forsøk og praktisk arbeid

3B. Oppgaver

Si at elevene nå skal bruke det de har lært gjennom forsøket til å svare på noen oppgaver. La elevene jobbe med oppgavene i elevheftet del 2, mens du går rundt og veileder.