naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
2A. Lage hypotese
Ark 1 i PowerPoint. Presenter problemstillingen for elevene: Hvordan påvirker enzymkonsentrasjonen reaksjonshastigheten?
Be elevene lage en hypotese etter denne malen: Når enzymkonsentrasjonen øker, vil reaksjonshastigheten ... fordi ...
Løsningsforslag
Ark 2 i PowerPoint. Innfør begrepene uavhengig variabel (den faktoren du varierer), avhengig variabel (den faktoren som måles) og kontrollerte variabler (faktorer som kan påvirke forsøket, men som holdes konstant) ved å stille spørsmålene under. Bruk gjerne tenk-par-del
Spør: Hva er vi på jakt etter i dette forsøket? Hvilken faktor skal vi variere? [Finne effekten av enzymkonsentrasjonen derfor må vi variere denne.] Vi må variere enzymkonsentrasjonen. Vi kaller derfor enzymkonsentrasjonen for den uavhengige variabelen.
Hvordan kan vi måle effekten av ulike enzymkonsentrasjoner? [Måle tiden det tar for skummet i glassene å nå maksimum høyde.] Tiden det tar kaller vi avhengig varibel.
Hva må vi passe på er likt hver gang vi gjør forsøket? Altså: Hvordan kan vi sikre oss at det er endret substratkonsentrasjon og ikke noe annet som gir utslag i det vi måler i forsøket? [temperatur, pH, konsentrasjon og volum av substrat, volum av enzym] Disse faktorene er kontrollerte variabler.
Ark 3 i PowerPoint. Be elevene fylle inn i elevheftet på side 2.