Undervisningsopplegg

Økt 2: Styrt katalaseforsøk

denne økta skal elevene følge en oppskrift for et enzymforsøk og samtidig erfare hvordan substratkonsentrasjon påvirker reaksjonshastigheten. 

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • bruke vanlig laboratorieutstyr som reagensglass, målesylinder og pipette
  • bruke en egnet metode for å gjøre forsøk med enzymet katalase
  • samle inn rådata
  • observere og forklare hvordan substratkonsentrasjonen påvirker reaksjonshastigheten

Tidsbruk  

2A. Lage hypotese  10–15 minutt
2B. Gjennomføring av forsøket  35–45 minutt
TOTALT  45–60 minutt

 

 

Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Skriv ut elevheftet del 1 til hver elev.

2. Lag ferdig løsningene: 

Gjærløsninger

Løs opp en pakke vanlig tørrgjær i 50 ml vann. En pakke inneholder ca. 12 g tørrgjær. Rør godt!

Lag en fortynningsrekke der du halverer gjærkonsentrasjonen for hver fortynning slik at du får seks ulike gjærkonsentrasjoner. Tilsett to dråper Zalo til hver av gjærløsningene.

Hydrogenperoksid

Lag 3 %-løsning.

3. Porsjoner løsningene til hver gruppe.

Hver gruppe trenger 3 ml av hver gjærløsning og 9 ml 3 % H2O2.

Materialer og utstyr

Til hvert elevpar

  • 9 ml 3 % H2O2
  • 3 ml av hver av de seks gjærløsningene:
    • 12 g tørrgjær/50 ml H2O
    • 6 g tørrgjær/50 ml H2O
    • 3 g tørrgjær/50 ml H2O
    • 1,5 g tørrgjær/50 ml H2O
    • 0,8 g tørrgjær/50 ml H2O
    • 0,4 g tørrgjær/50 ml H2O
    • 1–2 dråper Zalo tilsettes alle løsningene
  • 6 reagensglass med diameter 12 mm og høyde 10 cm
  • reagensglassstativ
  • automatpipette eller to engangssprøyter (1 ml)
  • to vernebriller
  • linjal
  • tusj
  • stoppeklokke

 

Forsøk og praktisk arbeid

2A. Lage hypotese

Ark 1 i PowerPoint. Presenter problemstillingen for elevene: Hvordan påvirker enzymkonsentrasjonen reaksjonshastigheten?

Be elevene lage en hypotese etter denne malen: Når enzymkonsentrasjonen øker, vil reaksjonshastigheten ... fordi ... 

Løsningsforslag

Når enzymkonsentrasjonen øker, vil reaksjonshastigheten øke fordi flere substratmolekyl vil være bundet til enzymenes aktive sete. Dette gjør at reaksjonen går raskere. Ved høye enzymkonsentrasjoner vil det være bundet substrat i aktivt sete på alle enzymene. En ytterligere økning i enzymkonsentrasjon vil derfor ikke kunne gi en raskere reaksjon. Reaksjonshastigheten vil derfor flate ut ved høye enzymkonsentrasjoner.

Ark 2 i PowerPoint. Innfør begrepene uavhengig variabel (den faktoren du varierer), avhengig variabel (den faktoren som måles) og kontrollerte variabler (faktorer som kan påvirke forsøket, men som holdes konstant) ved å stille spørsmålene under. Bruk gjerne  tenk-par-del

Spør: Hva er vi på jakt etter i dette forsøket? Hvilken faktor skal vi variere? [Finne effekten av enzymkonsentrasjonen derfor må vi variere denne.] Vi må variere enzymkonsentrasjonen. Vi kaller derfor enzymkonsentrasjonen for den uavhengige variabelen.

Hvordan kan vi måle effekten av ulike enzymkonsentrasjoner? [Måle tiden det tar for skummet i glassene å nå maksimum høyde.] Tiden det tar kaller vi avhengig varibel.

Hva må vi passe på er likt hver gang vi gjør forsøket? Altså: Hvordan kan vi sikre oss at det er endret substratkonsentrasjon og ikke noe annet som gir utslag i det vi måler i forsøket? [temperatur, pH, konsentrasjon og volum av substrat, volum av enzym] Disse faktorene er kontrollerte variabler.

Ark 3 i PowerPoint. Be elevene fylle inn i elevheftet på side 2.

Forsøk og praktisk arbeid

2B. Gjennomføring av forsøket

La elevene jobbe to og to med forsøket substratkonsentrasjon og reaksjonshastighet, mens du går rundt og veileder. 

Ha en felles oppsummering i plenum om resultatene: 

  • Er det stor variasjon fra gang til gang?
  • Ser dere noe mønster?
  • Er det noen rare, overraskende eller sterkt avvikende verdier?