Ark 1 i PowerPoint. Presenter problemstillingen for elevene: Hvordan påvirker enzymkonsentrasjonen reaksjonshastigheten?
Be elevene lage en hypotese etter denne malen: Når enzymkonsentrasjonen øker, vil reaksjonshastigheten ... fordi ...
Løsningsforslag
Når enzymkonsentrasjonen øker, vil reaksjonshastigheten øke fordi flere substratmolekyl vil være bundet til enzymenes aktive sete. Dette gjør at reaksjonen går raskere. Ved høye enzymkonsentrasjoner vil det være bundet substrat i aktivt sete på alle enzymene. En ytterligere økning i enzymkonsentrasjon vil derfor ikke kunne gi en raskere reaksjon. Reaksjonshastigheten vil derfor flate ut ved høye enzymkonsentrasjoner.
Ark 2 i PowerPoint. Innfør begrepene uavhengig variabel (den faktoren du varierer), avhengig variabel (den faktoren som måles) og kontrollerte variabler (faktorer som kan påvirke forsøket, men som holdes konstant) ved å stille spørsmålene under. Bruk gjerne
tenk-par-del
Spør: Hva er vi på jakt etter i dette forsøket? Hvilken faktor skal vi variere? [Finne effekten av enzymkonsentrasjonen derfor må vi variere denne.] Vi må variere enzymkonsentrasjonen. Vi kaller derfor enzymkonsentrasjonen for den uavhengige variabelen.
Hvordan kan vi måle effekten av ulike enzymkonsentrasjoner? [Måle tiden det tar for skummet i glassene å nå maksimum høyde.] Tiden det tar kaller vi avhengig varibel.
Hva må vi passe på er likt hver gang vi gjør forsøket? Altså: Hvordan kan vi sikre oss at det er endret substratkonsentrasjon og ikke noe annet som gir utslag i det vi måler i forsøket? [temperatur, pH, konsentrasjon og volum av substrat, volum av enzym] Disse faktorene er kontrollerte variabler.
Ark 3 i PowerPoint. Be elevene fylle inn i elevheftet på side 2.