Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 15 minutter

5C. Reflekter rundt bærekraftig utvikling

Åpne ett av diagrammene på storskjerm. Oppsummer hvilken fremmed art klassen har funnet flest av, og hvilken de har funnet færrest av.

Spør: Hvorfor tror dere at det er flere av én fremmed art enn en annen?

[Størrelsen, hvor raskt arten vokser i forhold til en annen, frøspredning.]

Spør: Hvorfor er de fremmede artene i nærmiljøet vårt er et problem?

[De fortrenger de artene som naturlig hører hjemme der og naturmangfoldet blir mindre]

Spør: Hvorfor er det er viktig med naturmangfold?

[Vi trenger et stort naturmangfold av mange grunner. Hvis vi ser det fra menneskers ståsted, er noen arter viktige fordi de gir oss mat, noen kan vi lage medisiner av, noen bruker vi til å bygge hus og lage ting, noen som husdyr og kjæledyr, mange planter liker vi å se på og de gir oss frisk luft. Naturen er rett og slett viktig for at vi skal ha det godt, og vi må bevare den for fremtiden slik at de som kommer etter oss også kan ha det godt. ] 

 

Oppsummer. Noen av de fremmede artene har stor negativ påvirkning på stedegne arter, altså arter som hører naturlig til i Norge. Det er disse fremmede artene som kan ha stor negativ påvirkning på norsk natur. Disse artene kan spre seg så mye at noen av de stedegne artene kanskje kan forsvinne etter hvert. Men vi kan gjøre noe for å begrense spredningen. Derfor er det viktig at vi forteller kommunen om det vi har funnet.

La elevene skrive svar på punkt 1 og 3 i brevet til kommunen. 

 

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • art
    bestemt type plante eller dyr, for eksempel ulv, rev, løvetann og blæretang
  • bærekraftig utvikling
    å gjøre verden til et bedre sted for alle mennesker som lever nå, uten å ødelegge for de som kommer senere
  • fremmed art
    art som er spredt ved hjelp av menneskelig aktivitet til områder der den ikke naturlig hører hjemme
  • miljø
    omgivelsene organismer lever i og blir påvirket av
  • naturmangfold
    variasjonen av liv
  • økosystem
    område med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet

Forskerspirebegrep

  • estimere
    finne antallet så nøyaktig som mulig uten å telle en og en
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe