Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 30 minutter

5A. Felles oversikt over funn fra fotojakten

Oppfrisking fra forrige økt. I matte og naturfag jobber vi jo med bærekraftig naturmangfold. Husker dere hva vi gjorde forrige økt? Gi elevene litt tid til å tenke selv og la så noen få svare.

Husker dere hva vi skal bruke dette til? Ta forslag i plenum.

Introduser brevmalen. Vi skal nå skrive et brev til kommunen der vi viser hva vi har lært og funnet i nærmiljøet rundt skolen vår. Hver gruppe skriver ett brev, og så sender vi dem samlet. Dere skal nå få et ark som hjelper dere med å skrive brevet. Jeg går rundt og hjelper dere underveis.

Del ut brevmalen til gruppene. 

Felles oversikt

Før vi svarer på brevet skal vi i felleskap få oversikt over hva vi har funnet. 

La elevene jobbe med funn og de fire spørsmålene fra fotojakten sammen i gruppa. Her er det viktig at de forstår at det ikke er en fasit, men at de skal prøve å diskutere seg til forklaringer ut ifra det de tror eller vet fra før. Gå rundt og prat med elevene under diskusjonene.

Ta opp kart over nærmiljøet på storskjem. Be hver gruppe vise  på kartet hvor de fant de fremmede artene, vise bilder de har tatt og svare på de fire spørsmålene. Oppsummer elevenes svar når alle har delt. Lag et felles kart over elevenes funn i Miljølære eller i et valgfritt kart og dele det med elevene slik at de kan sette det inn i brevet. 

Se på kartet i fellesskap. 

Her ser vi alle funn og registreringer som vi har gjort sammen. Nå har vi lært mye om fremmede arter og funnet noen av disse i nærmiljøet rundt skolen vår. Før vi skal sende svarbrev til kommunen, skal vi nå se på hvor mange vi fant av de fremmede artene vi har jobbet med.

 

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • art
    bestemt type plante eller dyr, for eksempel ulv, rev, løvetann og blæretang
  • bærekraftig utvikling
    å gjøre verden til et bedre sted for alle mennesker som lever nå, uten å ødelegge for de som kommer senere
  • fremmed art
    art som er spredt ved hjelp av menneskelig aktivitet til områder der den ikke naturlig hører hjemme
  • miljø
    omgivelsene organismer lever i og blir påvirket av
  • naturmangfold
    variasjonen av liv
  • økosystem
    område med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet

Forskerspirebegrep

  • estimere
    finne antallet så nøyaktig som mulig uten å telle en og en
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    å se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe