naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
1A. Oppstart
Ark 2 i PowerPoint. Si: Vi vet at kuer produserer melk som blir behandlet (homogenisert og pasteurisert) på meieriet og tappet på kartong.
Klikk videre og si: Men hva med laktosefri melk? Hvor kommer den fra?
Spør: Hva tror dere er forskjellen mellom vanlig og laktosefri melk? Kommer den fra andre kuraser eller skjer det noe annet med den på meieriet? Bruk tenk-par-del
Noen elever kjenner til laktosefri melk fordi de eller noen de kjenner drikker den.
Ark 3 i PowerPoint. Be elevene tenke på hva det hvite pulveret i filmen kan være. Vis filmsnutten. Vær oppmerksom på at du skal stoppe filmen flere ganger underveis.
Første stopp: Be elevene beskrive hva som ble gjort og målt. To og to diskuterer det de har sett, før plenumspresentasjon. [50 ml lettmelk blir helt i et begerglass. En blodsukkermåler blir brukt til å måle glukosenivået i melka. Deretter tilsettes en ampulle med et hvitt pulver. Etter tre minutter blir glukosenivået målt på nytt. Blodsukkermåleren viser LO (low) ved oppstart av forsøket. Dette viser at det er svært lite glukose i lettmelk. Tre minutter etter at det hvite pulveret er tilsatt viser måleren 17.0 mmol/l.]
Merk: Hvis dere skulle velge å gjennomføre forsøket selv, husk på at dråpen av melk må legges på siden av stripsen som kobles til blodsukkermåleren (mot det svarte halvmåneforma feltet).
Spør: Har dere forslag til hva det hvite pulveret kan være? [enzym, glukose, sukker] Ikke avslør for elevene at det er enzymet laktase. Både dette og glukose vil gi økning i glukosenivå hvis det tilsettes i melk.
Andre stopp: Be elevene sammenligne forsøk 1 og forsøk 2 og foreslå hva som gjør at det blir forskjellig. Bruk tenk-par-del [Likt: 50 ml lettmelk, tre minutter fra tilsetting av pulver til ny måling. Forskjellig: To ampuller med hvitt pulver i forsøk 2, én i forsøk 1. Blodsukkermåler viste 17,0 mmol/l i forsøk 1 og 24,2 mmol/l i forsøk 2. Pulveret er enzymet laktase som bryter ned laktose (melkesukker)]
Si: Hvorfor kan ikke det hvite pulveret være glukose? [Da ville vi fått en dobling av glukosennivået fra forsøk 1 til forsøk 2.]
Spør: Hva ville skjedd hvis forsøkene hadde vart lenger? [Vi ville sannsynligvis ha målt høyere glukosenivå fordi enzymet bryter ned laktose til det ikke er mer igjen.]
Tredje stopp: Be elevene beskrive denne delen av forsøket og prøve å forklare resultatet. Bruk tenk-par-del [forsøket er likt som de to første bortsett fra at det ikke tilsettes laktase.] (Glukosenivået måles ikke i starten fordi det er vist to ganger at glukosenivået i lettmelk er LO.)
Spør: Hva er hensikten med dette siste forsøket? [kontroll som viser at det er det hvite pulveret som tilsettes melken som fører til økning av glukosenivået]
Fjerde stopp: Måling av laktosefri melk. Spør: Hva tror dere blodsukkermåleren kommer til å vise nå? [høyt]
Femte stopp: Be elevene prøve å forklare hvorfor blodsukkermåleren viste HI (high). Bruk tenk-par-del . [laktosefri melk inneholder mye glukose] Si: Ved produksjon av laktosefri melk tilsettes laktase for å bryte ned laktose til glukose og galaktose. Det finnes også en type laktosefri melk som produseres på en annen måte der en del av sukkeret blir fjernet, og disse er derfor ikke like søte.
Ark 4 i PowerPoint. Oppsummer filmen. Spør: Hva tror dere det hvite pulveret som ble tilsatt lettmelka var? Ta i mot alle forslag her. Hvis noen foreslår glukose, ta en diskusjon om hvordan det stemmer med målingene. [enzymet laktase] Spør: Hva ble målt for å finne effekten av å tilsette enzymet? [glukosekonsentrasjonen] Spør: Hva var likt i forsøkene med lettmelk? [mengde melk, røring etter tilsetting av enzym, tid, temperatur (ikke målt, men bør være konstant)]
Ark 5 i PowerPoint. Spør: Hva er egentlig laktose (melkesukker)? [disakkarid som består av glukose og galaktose] Si: Laktase gjør at laktose brytes ned til glukose og galaktose. Spør: Hvilke andre stoffer kunne vi ha målt for å måle hastigheten på reaksjonen? Bruk tenk-par-del . [nedgang i laktosekonsentrasjon, økning i galaktosekonsentrasjon] Spør: Hvem kan ha glede av laktosefri melk? [mennesker som er laktoseintolerante, som ikke produserer nok laktase] Si: Laktoseintoleranse er vanlig blant alle pattedyr. 2–3 % av den nordiske befolkningen og ca. 70 % av befolkningen på verdensbasis er laktoseintolerante. En hypotese sier at store unger og voksne blir laktoseintolerante for at de ikke skal konkurrere med de små ungene om næringsrik melk. Toleranse for laktose har utviklet seg i menneskepopulasjoner som har drevet med husdyr, ved at noen mutanter har hatt økt overlevelse som et resultat av jevn tilgang på næringsrik melk.