naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 10 minutter
4A. Bli kjent med artene (inne)
Oppfrisking fra forrige økt. I matte og naturfag jobber vi jo med bærekraftig naturmangfold. Husker dere hva vi gjorde forrige økt? Gi elevene litt tid til å tenke selv og la så noen få svare.
Husker dere hva vi skal bruke dette til? Ta forslag i plenum.
Vi skal skrive brev til kommunen der vi viser hva vi har lært og funnet i nærmiljøet rundt skolen vår. Hver gruppe skal skrive et brev, og så sender vi dem samlet.
Minn elevene på brevet. Det er gått litt tid siden vi fikk vi brevet fra kommunen, husker dere hva de spurte oss om hjelp til?
La noen elever få svare, og avslutt med å lese fra brevet:
Kan dere hjelpe meg med å undersøke og kartlegge om disse artene finnes i skolens nærmiljø, og hvor mye det er av dem? Kan dere også komme med forslag til tiltak?
Introduser fotojakten. Nå har vi jobbet med dette en stund og lært mange nye begreper (se på begrepsarket), og vi har blitt kjent med to fremmede arter som har svært høy risiko for norsk natur: kongekrabben og hagelupinen. Men kommunen vil at vi skal utforske nærmiljøet vårt, så da blir vi kanskje kjent med enda flere fremmede arter! Nå skal dere jobbe i grupper og gå på fotojakt etter fremmede arter! Men før fotojakten kan begynne må vi forberede oss litt.
Forbered elevene. Del elevene i grupper på tre. Gi hver gruppe artskort over de 5 -10 artene som finnes i skolens nærmiljø.
Gi hver gruppe ansvar for å være ekspert på en av artene. Gi dem deretter to minutter til å finne 2-3 kjennetegn på "arten sin" som de til slutt deler med klassen.
Fortell elevene at de kan bruke artskortene til å kjenne igjen artene i naturen. Dersom det er aktuelt å bruke mobile enheter i felt, kan dere også bruke Artsorakelet.
Fagspesifikke begrep
-
artbestemt type plante eller dyr, for eksempel ulv, rev, løvetann og blæretang
-
bærekraftig utviklingå gjøre verden til et bedre sted for alle mennesker som lever nå, uten å ødelegge for de som kommer senere
-
fremmed artart som er spredt ved hjelp av menneskelig aktivitet til områder der den ikke naturlig hører hjemme
-
miljøomgivelsene organismer lever i og blir påvirket av
-
naturmangfoldvariasjonen av liv
-
økosystemområde med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet
Forskerspirebegrep
-
estimerefinne antallet så nøyaktig som mulig uten å telle en og en
-
observerebruke sansene til å få informasjon om noe
-
sammenlignese etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
-
undersøkeprøve å finne ut mer om noe