naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 35–50 minutter
4A. Hvilke bilder viser hva?
Ark 1 i PowerPoint: Si: Husker dere at vi i tidligere økter snakket om at biologi handler om alt det som er levende?
Ark 2 i PowerPoint: Biologer undersøker hvordan det levende er bygd opp og fungerer.
Ark 3 i PowerPoint: Cellebiologer undersøker hvordan celler er bygd opp og fungerer.
Vis filmen med oppgave.
Ark 4 i PowerPoint: Vis bildene de får utdelt.
Si: Før dere får utdelt bildene, skal vi repetere litt og notere noen nye nøkkelsetninger.
Ark 5 i PowerPoint: Gå gjennom nøkkelsetningene fra da de jobbet med boka i økt 2.
Ark 6 i PowerPoint: Si at elevene skal notere de nye nøkkelsetningene på nøkkelsetningsarket sitt.
Sett elevene i par.
Ark 7 i PowerPoint: Her vises bildene de får utdelt (igjen). Si: Dere får nå utdelt bildene. Se litt på dem og diskuter kort om noen ligner på hverandre. Hvilken type dere tror hver celle er? Bruk nøkkelsetningsarket. Det er ikke meningen at dere skal klare det nå – dere får snart utdelt flere hjelpemidler.
Del ut bildene og la elevene få jobbe i noen minutter.
Ark 8 i PowerPoint: Si at elevene skal få utdelt hjelpemiddelet Cellebiolog Frodes kompendium (lite hefte, sammendrag).
Ark 9–11 i PowerPoint: Gå kort gjennom de ulike sidene i kompendiet. Presiser at cellevegg ikke er det samme som cellemembran.
Ark 12 i PowerPoint: Vis elevarket de skal bruke til å notere på underveis.
Del ut cellebiologs Frodes kompendium og elevarket.
La elevene jobbe videre med bildene og komme fram til sin løsning.
Ark 12–16 i PowerPoint: Oppsummer i plenum. Hva er hva og hvorfor? Be elevene begrunne. Elevene vil kunne ha ulike strategier: færrest mulig begrunnelser eller flere? For eksempel til kloroplaster vil være "fellende bevis" for plantecelle.
I PowerPointen er det bilder av noen av cellene (ark 13–16 i PowerPoint) der de ulike organellene er markert.
Ark 17 i PowerPoint: Be elevene notere ned nøkkelsetningen:
Fagspesifikke begrep
-
arvestoffdet som bestemmer utformingen og funksjonen til cella og til organismen
-
biologilæren om det levende
bio = liv -
cellekjernespesialisert rom med arvestoff inni ei celle
Sopp-, plante- og dyreceller har cellekjerne. -
cellemembrantynn hinne omkring ei celle
Er bygd som en flytende mosaikk av fettstoffer og proteiner. -
cellerbitte små deler som alle organismer er bygd opp av
For eksempel hudceller, muskelceller, blodceller og hjerteceller. -
celleveggtykkere lag som ligger utenpå cellemembranen og stiver av og beskytter cella
Bakterie-, plante- og soppceller har cellevegg. -
cellevæskeflytende stoff inni cellene
Består av vann med proteiner og salter. -
celleåndingkjemisk reaksjon i levende organismer der druesukker (glukose) og oksygen omdannes til karbondioksid og vann, samtidig frigjøres energi
-
encella organismeorganisme som består av bare éi celle
-
flercella organismeorganisme som består av flere celler
-
formhvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
-
fossilavtrykk eller et annet spor etter liv fra fortiden
For eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader. -
funksjonhva noe gjør, eller hva det brukes til
-
meteorittobjekt fra verdensrommet som har falt ned på jorda
-
mikrometer (µm)tusendels millimeter
Det er 1 000 µm i én mm. -
mitokondrierorganeller som frigjør energi
-
organelldel av ei celle som har en bestemt funksjon
-
organismelevende vesen
For eksempel et dyr, en plante, en bakterie eller en sopp. -
systemnoe som består av flere deler som virker sammen
Forskerspirebegrep
-
beskrivefortelle med ord eller bilder hvordan noe er
-
beviskjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
-
konklusjonslutning på grunnlag av en rekke bevis
-
mikroskopinstrument som hjelper oss til å se det som er veldig smått
-
mikroskoppreparatbiter av vev som er gjort klart for å undersøkes i mikroskop
-
modellforenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
-
observerebruke sansene til å få informasjon om noe
-
påstandsvar på et spørsmål, men uten bevis
-
sammenlignese etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
-
trekke en slutningbruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
-
undersøkeprøve å finne ut mer om noe