naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
- 2 timer
Testing av kjølebokser
Testing av kjøleboksene tar tid, så det passer å gjøre testinga samtidig med at elevene skriver rapporten. Dette gjør det mulig for læreren å veilede elevene underveis i arbeidet med rapporten.
I rapporten beskriver elevene sine materialvalg, fremgangsmåte og resultatet. Det er fint om prosessen dokumenteres med bilder fra eget arbeid.
Refleksjonsspørsmål som bør diskuteres i klassen, og gjerne være med i rapporten:
- Hvilke materialer egner seg best i en kjøleboks?
- Hvilke egenskaper ved dette materialet gjør at den egner seg i en kjøleboks?
- Kan det være unøyaktigheter ved målingene, i tilfelle hvilke?
- Er det noe ved målingene/undersøkelsene dere ville gjort annerledes? Hvilke?
- Hva ville dere ha gjort annerledes, endret på eller forbedret på kjøleboksen?
Eksempler på ulike kjølebokser. Foto: Charlottenlund videregående skole