naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- tre timer
Forberedelse til bygging
Oppdrag
Presenter oppdraget for elevene:
Lag en kjøleboks med følgende spesifikasjoner:
- Volum: 12 liter
- Max tykkelse på vegg: 100 mm
- Kjøleboksen skal kunne bæres av én person
- Materiale: valgfritt
Ta med elevene til kantina for å se hvordan kjølebokser og kjølerom kan være utformet.
Still spørsmålet: Hva har innvirkning på en kjøleboks sin evne til å holde lufta kald? [isolasjonsevne og tykkelse] Spør: Hvilke materialer har god isolasjonsevne for temperatur? [isopor, ull, glava, vatt, finér]
Gjennomføring av det byggtekniske: materialkunnskap, verktøy og sammenføyning gjøres sammen med bygg- og anleggsteknikklærer på verkstedet.
Prøvemåling
Spør: Hva skal temperaturen på brusen være når målingene starter? Hvor ofte og hvor lenge skal målingene gjøres?
Sett i gang et testforsøk i klasserommet/på verkstedet:
- Sett en flaske med iskaldt vann på benken
- Les av temperaturen med et termometer eller bruk dataloggere f.eks. hvert 10. minutt.
Resultane vil gi elevene et grunnlag til å bestemme hvor ofte og hvor lenge temperaturen skal registreres i forsøket. I fellesskap blir klassen enig om hvordan temperaturregistreringa skal foregå.
Vinnerkriterier
Si: Vi skal kåre en vinner av den beste kjøleboksen. Hvor lenge foreslår dere at vi skal la flaskene stå i kjøleboksene før vi sjekker temperaturen? [ca 3 timer ved starttemperatur 4 °C og romtemperatur ca 20 °C] Hvilke andre kriterier enn temperaturen skal være med på å bestemme vinneren? [utførelse, fargevalg og materialvalg]
Elevene jobber parvis og skal nå gå i gang med å planlegge sin kjøleboks. I bygg- og anleggsteknikktimene lager elevene arbeidstegninger med mål, materialvalg og valg av verktøy, og lager en bestillingsliste av materialer.
Materialer og utstyr
- brusflasker
- termometer
- materialer fra verkstedet