naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
3A. Planlegg feltarbeidet
1. Introduser oppdrag.
a) Elevene skal bruke feltarbeid for å løse et oppdrag. Start derfor med å introdusere oppdraget for elevene: Dere skal undersøke om berggrunnskartet stemmer med observasjoner i felt. Stemmer kartet med berggrunnen i geotopen? Si til elevene at de skal svare på dette oppdraget når dere kommer tilbake fra feltarbeidet – det skal leveres i en delrapport.
b) Skriv ut eller tegn topografisk kart. Be elevene om å skrive ut eller tegne et topografisk kart over geotopen. Dette limes inn i feltboka. Fortell elevene at geoforskere planlegger feltarbeid før de drar ut. Minn elevene på oppdraget – de skal bevise eller motbevise at berggrunnskartet stemmer med de faktiske observasjonene i geotopen. Gjennomfør en runde med tenk-par-del i små grupper med spørsmålet: Hvordan vil dere utføre feltarbeidet for å svare på oppdraget?
2. Planlegg feltarbeidet. Gjennomgå forslagene til elevgruppene i plenum – du skriver på tavla og elevene skriver i feltboka.
a) Hvor i geotopen skal dere samle inn bergartsprøver? Hvor skal dere begynne? Marker på kartet. Alle gruppene bør gå opp samme området slik at de kan sammenligne arbeidet sitt til slutt. Men de kan starte ulike steder slik at gruppene ikke forstyrrer hverandre.
b) Hvordan er det lurt å ta steinprøver? Forklar elevene at de må ta prøver kun fra fast fjell ved hjelp av hammer, meisel og vernebriller.
c) Hvilke prøver skal dere ta? Si til elevene at steinatlaset kan være til hjelp, men at det er viktig at de tar med bergartsprøver de ikke klarer å identifisere ved hjelp av steinatlaset også.
d) Hvordan skal du huske hvor prøvene ble tatt når de kommer tilbake til klasserommet? Vis et eksempel på en bergartsprøve som du har forberedt før timen: En stein i en plastpose sammen med en papirlapp som det er skrevet med blyant: nummer på stein, hvilken stein en tror det er, samt GPS-koordinater. De kan også ta bilde av området de har hentet steinen fra.
e) Mens dere er ute i felt, hva er det viktig å notere i feltboka? Dersom elevene har gjort utforsking 1, vil de nevne at det er viktig å skrive ned observasjonene sine. Men det er viktig at elevene skriver ned at de skal merke av på kartet hvor prøven er tatt, hvilken prøve som er tatt der og GPS-nummeret til lokaliteten.
Gi elevene en øvelse i å bruke GPS (de kan gjerne bruke GPS på mobiltelefonene sine).