Undervisningsopplegg

Økt 3: Feltarbeid: Kartlegging av bergarter i geotopen

I denne aktiviteten skal elevene bli så godt forberedt på feltmetodene at de vet hva de skal gjøre når de kommer ut.

Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Finn fram utstyret som skal være med ut.

Materialer og utstyr

  • feltbøkene, med kart og steinatlas
  • topografisk kart over geotopen
  • digitalkamera eller mobilkamera
  • hammer
  • meisel
  • vernebriller
  • poser
Forsøk og praktisk arbeid

3A. Planlegg feltarbeidet

1. Introduser oppdrag.

a) Elevene skal bruke feltarbeid for å løse et oppdrag. Start derfor med å introdusere oppdraget for elevene: Dere skal undersøke om berggrunnskartet stemmer med observasjoner i felt. Stemmer kartet med berggrunnen i geotopen? Si til elevene at de skal svare på dette oppdraget når dere kommer tilbake fra feltarbeidet – det skal leveres i en delrapport.

b) Skriv ut eller tegn topografisk kart. Be elevene om å skrive ut eller tegne et topografisk kart over geotopen. Dette limes inn i feltboka. Fortell elevene at geoforskere planlegger feltarbeid før de drar ut. Minn elevene på oppdraget – de skal bevise eller motbevise at berggrunnskartet stemmer med de faktiske observasjonene i geotopen. Gjennomfør en runde med tenk-par-del i små grupper med spørsmålet: Hvordan vil dere utføre feltarbeidet for å svare på oppdraget?

2. Planlegg feltarbeidet. Gjennomgå forslagene til elevgruppene i plenum – du skriver på tavla og elevene skriver i feltboka.

a) Hvor i geotopen skal dere samle inn bergartsprøver? Hvor skal dere begynne? Marker på kartet. Alle gruppene bør gå opp samme området slik at de kan sammenligne arbeidet sitt til slutt. Men de kan starte ulike steder slik at gruppene ikke forstyrrer hverandre.

b) Hvordan er det lurt å ta steinprøver? Forklar elevene at de må ta prøver kun fra fast fjell ved hjelp av hammer, meisel og vernebriller.

c) Hvilke prøver skal dere ta? Si til elevene at steinatlaset kan være til hjelp, men at det er viktig at de tar med bergartsprøver de ikke klarer å identifisere ved hjelp av steinatlaset også.

d) Hvordan skal du huske hvor prøvene ble tatt når de kommer tilbake til klasserommet? Vis et eksempel på en bergartsprøve som du har forberedt før timen: En stein i en plastpose sammen med en papirlapp som det er skrevet med blyant: nummer på stein, hvilken stein en tror det er, samt GPS-koordinater. De kan også ta bilde av området de har hentet steinen fra.

e) Mens dere er ute i felt, hva er det viktig å notere i feltboka? Dersom elevene har gjort utforsking 1, vil de nevne at det er viktig å skrive ned observasjonene sine. Men det er viktig at elevene skriver ned at de skal merke av på kartet hvor prøven er tatt, hvilken prøve som er tatt der og GPS-nummeret til lokaliteten.

Gi elevene en øvelse i å bruke GPS (de kan gjerne bruke GPS på mobiltelefonene sine).  

Forsøk og praktisk arbeid

3B. Utfør feltarbeidet

Før elevene går i gang med feltarbeidet, sjekker du at de har skrevet hva de skal gjøre i feltboka og at de har forstått dette. De skal:

  • samle inn bergartsprøver i geotopen
  • samle observasjoner som hjelper dem til å løse oppdraget om bergrunnskartet stemmer med bergartene i geotopen

Da må de sammenligne:

  • Stemmer bergartsgrensene ute i geotopen med bergartsgrensene på kartet?
  • Finner dere bergarter som dere mener ikke er merket av på berggrunnskartet?
  • Merk av på kartet der det ikke stemmer med observasjonene. Bli enige på gruppa om dere trenger å endre bergartsgrensene på kartet.

Tips: Elevene som har gjort forberedelsene til feltarbeid vil være i stand til å jobbe mer selvstendig i geotopen. Gå rundt til elevgruppene, og veiled dersom de trenger hjelp til å ta bergartsprøver og markere på kartet. Noen elever vil kanskje ha problemer med å orientere seg ved hjelp av kartet. Av den grunn bør elevene holde seg innenfor et passe avgrenset område. Pass på å få tid til å diskutere observasjoner og tolkninger av noen lokaliteter med elevene mens dere er ute i felt.