Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 20 minutter

5B. Trekk slutninger om dinosaurer som utviklet seg til fugler

Herrerasaurus Herrerasaurus 1. Tre små kjøttetere. La elevene se nærmere på de tre dinosaurene som er igjen, og beskrive dem for hverandre to og to. [Herrerasaurus: er størst, går på to, har flere fingre enn de andre, Compsognathus: er litt mindre, har mindre hode, går på to, har tre fingre, Microraptor: er minst, har lite hode, går på to, har tre fingre, har fjær.]

 

Compsognathus Compsognathus 2. Sammenlign dinosaurene. Si: Forskerne har funnet ut at disse tre dinosaurtypene er de som har utviklet seg til fugler. Spør elevene: Hva er felles for disse tre dinosaurene? [Alle er kjøttetere, alle går på to bein, har føtter som ligner føttene til fugler.] Hvilken rekkefølge vil dere sortere disse i – hvem tror dere er minst i slekt med fugler og hvem er mest i slekt – og hvorfor? [Herrerasaurus er minst i slekt, den er stor og har mer dinosaurformet kropp og hode, Compsognathus er mer i slekt, den er mindre og har spissere, mer nebbaktig munn, og Microraptor er mest i slekt med fugler, den ligner mest på en fugl fordi den har mye fjær, og er veldig liten.] 

3. Heng de tre dinosaurene på tidslinja. Herrerasaurus levde i trias (over 200 millioner år siden), Compsognathus levde i jura (mellom 200 og 145 millioner år siden), mens Microraptor levde i kritt (mellom 145 og 65 millioner år siden).

Microraptor Microraptor 4. Trekk slutninger om hoftene. Si til elevene: Nå vet dere hvilke dinosaurer som har utviklet seg til fugler. Diskuter sammen to og to: hvilken hovedgruppe hører disse dinosaurene til – de med fuglehofter eller de med øglehofter? Minn elevene på at de har skrevet om dette i bøkene sine, at det kan være lurt å repetere før de svarer. La noen elever svare og begrunne svaret. [Disse tre dinosaurene som har utviklet seg til fugler, er alle kjøttetere. Alle dinosaurene som har fuglehofter er alle planteetere. Derfor må de tre som utviklet seg til fugler ha øglehofter!]

Si til elevene: Her er det fort gjort å bli lurt, men nå har vi brukt det vi har lært til å forklare en viktig forskjell på de to hovedgruppene dinosaurer og utviklingen av fuglene. Det er sånn forskere også jobber seg frem til sine forklaringer – de bruker bevis for å bestemme hvilken type dinosaur de har funnet rester etter.

5. Forklar den uventede konklusjonen. Si: Dagens fugler har hoftebein som ligner mest på fuglehofte-dinosaurenes hofter, derfor trodde forskerne tidligere at det var disse dinosaurene som utviklet seg til fugler, og derfor fikk denne hoftetypen navnet «fuglehofter». Men faktisk var det øglehofte-dinosaurene som utviklet seg til fugler!

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • evolusjon
    utvikling av arter over lang tid
  • geologisk tidsperiode
    et tidsavsnitt i jordas historie. Periodenes varighet varierer mellom 20 og 200 millioner år.
  • hofte
    overgang mellom kropp og bakbein
  • kjøtteter
    En organisme som spiser kjøtt. Kjøttetende dyr kalles ofte rovdyr.
  • knokler
    gir kroppen form og holder den oppe, kalles ofte bein
  • paleontolog
    en forsker som studerer arter som levde i fortiden
  • planteeter
    organisme som spiser planter

Forskerspirebegrep

  • forklare
    bruke bevis for å støtte en påstand
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    å se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • sortere
    dele inn i grupper etter observerbare kjennetegn
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe