naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Forsøk og praktisk arbeid
1B. Lage tankekart
Et felles tankekart er en god metode for å aktivere elevenes forkunnskaper.
Digitale tankekart er fine å bruke på elektroniske tavler. Da kan ord og begreper lett flyttes på underveis. En annen variant er å bruke "gul-lapper".
Spør elevene: Hva vet vi om stein? Skriv elevenes egne betraktninger i tankekartet. Noen forslag til oppfølgingsspørsmål kan være: Hvor kommer stein fra? […..] Hvordan kan steiner se forskjellige ut/like ut? [store, små, glatte, kantete, fine, grå, ulike farger osv.] Hva kan stein brukes til? [bygninger, statuer, kanter, heller, smykker, pynt osv.]
La elevene skrive av tankekartet i bøkene sine (evt. kopier opp til dem så de kan lime det inn) under overskriften: STEIN (+DATO).
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
geologforsker som studerer hvordan jorda er bygget opp og hvordan den forandrer seg
-
geologilæren om hvordan jorda ble til, hvordan den er bygget opp og hvordan den forandrer seg
-
jordas kjerneden innerste delen av jorda, som består av jern
-
jordskorpeden ytterste delen av jorda, som flyter oppå mantelen. Består av havbunnsskorpe eller kontinentalskorpe
-
lavamagma/steinsmelte (flytende stein) som kommer opp til overflaten fra vulkaner
-
magmasmeltet stein (steinsmelte) under jordskorpen som er flytende ("magma" er gresk og betyr grøt eller deig)
-
manteldel av jorda som ligger under jordskorpa, men over jordas kjerne og som består av magma (flytende stein)