naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- Leker og aktiviteter i roing kan skje i økter der man tar en lek/aktivitet av gangen eller samlet over 1-2 timer. Ved å være flere i samme båt kan man skifte på å ro.
Robåt 2 Leker og ferdigheter
Etter at elevene har innøvd de grunnleggende ferdigheter, er det på sin plass med noen øvelser og litt konkurranse. Dette er både motiverende i seg selv, og er videre en fin måte å øve mer på ferdighetene slik at de ”sitter”.
Øvelsene nedenfor har vi foreslått bl.a. med tanke på å ta ”Rosertifikat” ( Se : Robåt 3 – Ferdighetsprøve).
A) Kapproing
Den første – og enkleste øvelsen kan være å ro om kapp. Denne øvelsen gir mulighet til å øve de grunnleggende ferdighetene i roing. Alt etter elevenes alder og ferdighetsnivå kan man ha en eller flere elever i båtene samtidig: Kapproing med par – to roere i hver båt. Øvelsen kan varieres med å ro ut og hamle tilbake.
Instruksjon:
- Ro oppmerket løype – f.eks rundt ei utlagt blåse og tilbake.
Elevaktivitet:
- To båter mot hverandre
- Ro på tid (én båt av gangen)
B) Presisjonsroing
Øvelse i å ta ”me” og holde stø kurs. Det gjelder å treffe utlagt(e) markør(er). Elevene ror fra land mot oppgitt mål, skifter kurs – tar ”me” – ror videre mot meste markør. Til sist gjelder det å holde stø kurs tilbake til målområdet/støa. Et tilleggsmoment kan være å variere mellom roing og hamling.
C) Åttetallsroing
Sett ut 2 blåser med ca 10 m mellomrom. La elevene ro i 8-tall rundt blåsene. Kan bytte på å ro/hamle. God trening av sving/360º
Instruksjon:
- Læreren instruerer på land: Bruk gjerne illustrasjon.
Elevaktivitet:
- Ro på tid (én båt av gangen)
- En eller to elever i hver båt
D) Ro-orientering.
Elevene får utdelt kart over ro-området. Poster er på forhånd lagt ut og tegnet inn på kartet. Trening i å ro/hammel/snu, ta ”me”, lese kart, fortøye båt, inn og utstigning av båt. Postene kan inneholde oppgaver om sjøvett/sjøveisregler/fakta om ro-båten, styringsled, knuter, vindskala, redningsutstyr og lignende.
NB. Ro-orientering kan også brukes i andre fag, f.eks norsk, naturfag. Da får man oppfylt 3 ønsker på en gang: Roing, fysisk aktivitet og fag!
Instruksjon:
- Lærer orienterer om den aktuelle løypa, og (evt.) viser på kartet.
- Om å fortøye/belegge båten når de er på land og løser oppgavene
Elevaktivitet:
- Vise at de forstår kart / løypa
- Vise at de kan fortøye båten
- Gjennomføre ro-løpet
E) Hente baller
10 baller kastes ut, og elevene skal ro og hente flest mulig. Kun elevene i båten.
Instruksjon:
- Båtene starter samtidig og fra samme sted. Den båten om har fanget flest baller, går videre i cupen.
Elevaktivitet:
- Elevene ror ut og henter ballene.
- En eller to elever i hver båt
F) Sleping av båt
Elevene velger selv hvem som skal ro - begge i båten alene.
Instruksjon:
- En båt sleper den/de andre.
- Hvem vinner? (Cup)
Elevaktivitet
Ulike slepingsaktiviteter:
- De tre båtene bindes sammen og den fremste drar de andre.
- To og to båter festes med tau i bakendene til hverandre, og de ror i motsatt retning av hverandre.
Ulike konkurranseformer:
- Båt 1 mot båt 2 - Vinner mot Båt 3.
- Fra A til B på tid