naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Forsøk og praktisk arbeid
Mystisk plante nr. 2
Introduser mystisk plante nr. 2. Fortell elevene at du har enda en mystisk plante. Sammenlign røttene med de fra mystisk plante nr. 1. Be de elevene som har en plante med røtter som er lik denne, holde den opp. Spør så etter bevis for hva elevene mener. Sikre deg at de beskriver hva som er karakteristisk for denne rottypen (en samling av tynne små røtter i samme lengde med mindre rothår som vokser ut). Ta av posen på mystisk plante nr. 2.
Ved ikke å bekrefte eller avkrefte om elevene har tatt riktig avgjørelse, men heller be om bevis, utfordres elevenes tankevirksomhet. Dette kan føre til mange gode læringssamtaler.
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
jorden blanding av steiner, vann, luft, deler av døde organismer og bitte små organismer
-
rot, røtterden delen av planten som tar inn vann og næring, og som holder planten på plass
Forskerspirebegrep
-
observereå bruke sansene til å få informasjon om noe
-
sammenligneå se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting