naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Friksjon
Skyver vi en kloss bortover med en viss kraft, vil friksjonen være en bremsekraft. I andre situasjoner er vi helt avhengig av friksjon for å komme framover som når vi går eller kjører bil.
Av og til ønsker vi stor friksjon – av og til liten friksjon. Mellom gummihjulene på en bil eller sykkel og asfalten ønsker vi stor friksjon. Da kaller vi friksjonen gjerne for veigrep. Vi ønsker et godt veigrep. Med is og snø på bakken blir veigrepet dårlig, og bilen kan skli og drivhjulene kan spinne.
Vi merker denne forskjellen i friksjon også til fots, når vi går på tørr asfalt og på glattisen. En sykkel og en bil bør ellers kunne trille lett. For å oppnå liten friksjon, har hjulene kulelagre og de blir smurt med fett eller olje som gjør at de ruller ekstra lett.
Når vi går på ski, ønsker vi stor friksjon – godt feste – i det vi sparker fra, men liten friksjon når vi glir framover. Denne kombinasjonen av godt feste og god glid er det vi prøver å få til ved å smøre skiene på de riktige stedene.