naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Økt 3: Hormonsystemet
I denne økta fortsetter elevene med å finne ut av Marens symptomer. De lærer om hormonsystemet ved å bruke en puslespilleik som modell.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- beskrive hvordan hormoner fungerer
- sammenligne nerve- og hormonsystemet
- hente informasjon fra ulike tekster
Tidsbruk
Ny informasjon | 5 minutt |
Puslespilleik | 10–15 minutt |
Om hormonsystemet, sammenligne med nervesystemet | 10–15 minutt |
Om hormonhermere | ca. 10 minutt |
Koble til oppdrag | 10–15 minutt |
TOTALT | 45–60 minutt |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
anabole steroidersamlebetegnelse på kunstig fremstilte varianter av det mannlige kjønnshormonet testosteron.
-
hormonstoff som transportes med blodet og setter i gang bestemte responser i kroppen
-
hormonhermerstoff som ligner på hormon i oppbygning. Det kan forstyrre hormonbalansen i kroppen.
-
hormonsystemetdet systemet i kroppen som sender hormoner gjennom blodet og gir responser i bestemte deler av kroppen
-
informasjonopplysninger om noe
-
kjertelcellecelle som skiller ut stoff, som hormoner, spytt eller svette
-
målcellecelle som tar imot bestemte signaler som da gir en bestemt respons
-
nervecellecelle som registrerer informasjon og sender denne videre til en annen nervecelle, muskelcelle eller kjertelcelle
-
nervesystemetdet systemet i kroppen som mottar informasjon fra sansecellene og kontrollerer bevegelser og tanker
-
responsdet som skjer som følge av noe annet
Forskerspirebegrep
-
beviskjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
-
forklaringsvar på et spørsmål som er støttet av bevis
-
modellforenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe