naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Økt 1: Hvorfor har vi signalsystem?
I denne økta får elevene oppdraget om å finne ut årsaken til at to ungdommer oppfører seg annerledes enn før. Elevene lærer om hvordan kroppen kommuniserer innad og med omgivelsene for å beskytte oss og for å styre det som skjer i kroppen.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- beskrive hvorfor vi har signalsystemer i kroppen
- beskrive hvordan informasjon fra omgivelsene og fra kroppen fører til bestemte responser
Tidsbruk
Presentere oppdrag | 5–10 minutt |
Sortere bilder | 10–15 minutt |
Om nerve- og hormonsystemet | ca. 5 minutt |
Teste reaksjonsevne | ca. 10 minutt |
Mer om signalsystemer | ca. 5 minutt |
Koble til oppdrag | 10–15 minutt |
TOTALT | 45–60 minutt |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
hormonstoff som transportes med blodet og setter i gang bestemte responser i kroppen
-
hormonsystemetdet systemet i kroppen som sender hormoner gjennom blodet og gir responser i bestemte deler av kroppen
-
informasjonopplysninger om noe
-
kjertelcellecelle som skiller ut stoff, som hormoner, spytt eller svette
-
nervecellecelle som registrerer informasjon og sender denne videre til en annen nervecelle, muskelcelle eller kjertelcelle
-
nervesystemetdet systemet i kroppen som mottar informasjon fra sansecellene og kontrollerer bevegelser og tanker
-
responsdet som skjer som følge av noe annet
Forskerspirebegrep
-
beviskjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
-
forklaringsvar på et spørsmål som er støttet av bevis