naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Økt 2: Hva er oppgaven til immunsystemet?
I denne økta engasjeres elevene ved å møte pasienten som skal presentere sin sykdomshistorie og svare på spørsmål fra de ulike legeteamene. Informasjonen de får skal brukes til å kunne nærme seg en diagnose. Videre skal elevene arbeide med begrepene normalflora, immunsystem, virus og bakterier ved å lese en artikkel om immunsystemet og lage en kort beskrivelse av begrepet. Elevene skal starte dyrking av bakterier, og resultatet kan de studere om 2–3 dager.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- forklare hva oppgaven til immunsystemet er
- beskrive de viktigste egenskapene til virus og bakterier
Tidsbruk
Møte med pasienten | 15–20 minutter |
Immunsystemet | 15–25 minutter |
Min normalflora. Jakten på bakteriene | 10–15 minutter |
Bakterier og virus. Likheter og forskjeller | 15–20 minutter |
Oppsummering | 5–10 minutter |
TOTALT | 60–90 minutter |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
agargeleaktig substans (polysakkarid) som utvinnes av rødalger og brukes som næringsemne for dyrking av bakterier og sopp
-
antibiotikamedisiner som ødelegger eller hemmer veksten av bakterier
-
antibiotikaresistensbakteriers motstandsdyktighet mot antibiotika.
-
bakterietype mikroorganisme som finnes overalt, både utenpå og inni kroppen. De fleste bakterier er ufarlige, mange er nyttige for oss og noen er sykdomsfremkallende.
-
bakteriemediumvekstmedium tilpasset bakterier slik at de kan formere seg og bli mange
-
bredspektrede antibiotikaantibiotika som angriper gram-positive og gram-negative bakterier mer likt og er effektive mot mange ulike bakterier
-
CRP (C-reaktivt protein)Protein som produseres i leveren og har en funksjon i forbindelse med betennelsesreaksjoner i kroppen
-
CRP-prøveprøve som måler C-reaktivt protein for å se om det er betennelse/inflammasjon i kroppen
-
diagnosenavn på sykdommer eller tilstander med felles kjennetegn
-
gram-negative (G-) bakterierklasse bakterier som kjennetegnes ved at de ikke lar seg farge blå ved gramfarging, men farges i stedet røde eller rosa
-
gram-positive (G+) bakterierklasse bakterier som etter gramfarging forblir lilla/purpurfarget
-
gramfargingden viktigste fargemetoden innen medisinsk bakteriologi for å få mer informasjon om bakteriene.
-
immunsystemkroppens eget forsvarsverk som går til motangrep når kroppen blir angrepet av uønskede mikroorganismer
-
infeksjonsykdom forårsaket av mikroorganismer som formerer seg raskt
-
multiresistente bakterierbakterier som er resistente mot mer enn ett antibiotikum
-
normalflorabetegnelse på mikroorganismer som alle mennesker normalt har på huden og slimhinnene
-
patogene bakteriersykdomsfremkallende bakterier
-
smalspektrede antibiotikaantibiotika som bekjemper noen få bakterietyper og passer fint hvis man vet hvilke bakterier det er som forårsaker sykdommen
-
smittekildekilde til smittestoffer, smittekilden er som regel et levende vesen
-
smittekjederekkefølgen på spredning av smittestoff til smittemottakere
-
virusen av de minste mikroorganismene som finnes og som kan forårsake både ufarlige og farlige sykdommer
Forskerspirebegrep
-
beviskjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
-
hypotesemulig forklaring som lar seg teste
-
konklusjonslutning på grunnlag av en rekke bevis