Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg
Hvor
  • Inne
  • Naturfagrom
  • Undervisningsrom
Passer for
  • barnetrinn 1-2

Økt 1: Intro om småkryp

I denne økta begynner elevene å jobbe med temaet småkryp. Elevene skal selv velge hvilke kjennetegn de skal sortere småkrypene etter. 

Før neste økt starter, skal klassen sammen ha kommet frem til at de skal velge kjennetegnet «antall bein» når de skal ut på jakt. 

Læringsmål

Elevene skal kunne 

  • sortere småkryp etter kjennetegn

Tidsbruk 

Finn opp et eget småkryp 20–30 min
Sorter småkryp etter kjennetegn 25–30 min
TOTALT 45–60 min



Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • edderkoppdyr
    dyr med fire par bein
  • insekt
    dyr med tre par bein
  • kjennetegn
    bestemt egenskap som gjør at vi kan skille mellom noe som har egenskapen og noe som ikke har den, for eksempel å ha seks bein
  • småkryp
    små dyr som for eksempel insekter, edderkoppdyr, skrukketroll og meitemark

Forskerspirebegrep

  • begrunne
    fortelle hvorfor man mener noe
  • beskrive
    fortelle med ord eller bilder hvordan noe er
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sortere
    dele inn i grupper etter observerbare kjennetegn