naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Økt 3: Hvor nyttig er det å ta testen?
I denne økta skal elevene vurdere ulike tester for å lære at testing av gener er komplekst blant annet på grunn av samspillet mellom arv og miljø. De skal avdekke kompleksitet og gå i dybden . Noen gentester gir nøyaktig svar om en sykdom, mens andre viser en viss sannsynlighet for å få en sykdom eller egenskap. De samler informasjon og må fange essensen og formulere konklusjoner . Gjennom klasseromsdiskusjonen får de erfaring med å argumentere.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- fortelle at egenskaper ofte styres av flere gener og at miljøfaktorer ofte har betydning for om egenskaper blir uttrykt
- argumentere for og mot bestemte gentester
Tidsbruk
Vurder sprintgentesten (Viten) | 10–15 minutt |
Om sykdomstester – forberedelse til diskusjon (Viten) | 30–40 minutt |
Klasseromsdiskusjon (plenum) | 20–35 minutt |
TOTALT | 60–90 minutt |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
aminosyremolekyl som er byggestein i proteiner
-
basenitrogenholdig molekyl i DNA
-
DNAarvemateriale i celler, lange tråder tvunnet som en dobbeltspiral
-
genavgrenset del av DNA som inneholder oppskriften på et bestemt protein
-
gentestanalyse av noen eller alle gener i kroppen
-
proteinstort molekyl som er bygd opp av aminosyrer
Forskerspirebegrep
-
argumenterebegrunne en påstand