naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Økt 3: Lyspæra
I denne økta blir elevene bedre kjent med lyspæra. De utforsker hvordan ledninger må kobles mellom batteri og lyspære for at lyspæra skal lyse. De leser også et utdrag fra faktaboka Elektrisitet, om elektronene som beveger seg i ledningene og lyspæra.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- gjøre en systematisk undersøkelse av hva som må til for at ei lyspære skal lyse
- beskrive hvordan ledningene må kobles til lyspæra for at den skal lyse
- trekke ut hovedpunkter fra en tekst om elektrisitet
- gi tilbakemelding på andres tekster ut fra faglige kriterier
Tidsbruk
3A. Gjennomgå oppgaven fra forrige økt | 10 minutter |
3B. Utforsk lyspæra | 20–30 minutter |
3C. Les om lyspæra | 15–20 minutter |
TOTALT | 45–60 minutter |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
atomen partikkel som alle stoffer er bygget opp av
-
elektrisitetnoe som skjer fordi partikler har ladning
-
elektrisk kretssammenhengende system som strømmen kan bevege seg i Eksempel: En krets kan bestå av batteri/stikkontakt, ledninger og lyspærer.
-
elektrisk strømelektroner som beveger seg i samme retning
-
elektronen bitte liten partikkel med negativ ladning som finnes i alle atomer
-
isolere strømegenskap til noen materialer (f.eks. plast) som gjør at elektroner står fast og ikke kan bevege seg
-
ladningegenskap noen partikler har En partikkel kan ha positiv eller negativ ladning.
-
lede strømegenskap som noen materialer har (f.eks. metaller) som gjør at elektroner kan bevege seg og skyves fra atom til atom
-
motstandpunkt i en elektrisk krets hvor det er tungt å skyve ladninger gjennom
I motstanden brukes strømmen til å lage lys, oppvarming/nedkjøling, bevegelse eller kommunikasjon, for eksempel i lyspære, kjøleskap, mobil og TV. -
partikkelen liten del av et stoff
Forskerspirebegrep
-
analysereundersøke deler av noe nøye
-
egenskapkjennetegn ved et materiale
For eksempel hvordan materialet ser ut og kjennes ut. -
formhvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
-
funksjonhva noe gjør, eller hva det brukes til
-
materialedet som ting er laget av
-
modellforenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
-
observerebruke sansene til å få informasjon om noe
-
systemnoe som består av flere deler som virker sammen
-
undersøkeå studere eller prøve å finne ut mer om noe