naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Passer for
- vg1
Hormonsjekken
I dette opplegget ser elevene på innhold i kosmetiske produkter og hvordan reklame brukes for å påvirke våre forbruksvalg. Kan noen av stoffene ha skadevirkninger ved bruk, og har noen av stoffene negativ virkning på miljøet? Elevene skal utforske innholdet av ulike hudkremer og til slutt lage et eget kosmetisk produkt.
Hormonsjekken skal bidra til at elevene blir bevisste forbrukerrollen sin, og at de får et innblikk i hvilke muligheter de har til å påvirke i en bærekraftig retning. I opplegget skal elevene:
- undersøke hva hudpleieprodukter inneholder, og hvilken oppgave noen av stoffene har
- forstå hva hormonforstyrrende stoffer er, og hva de kan forårsake
- bli bevisste på virkemidler i reklame for hudpleieprodukter
- lage et eget kosmetisk produkt med varedeklarasjon og QR-kode
Tidsbruk
Anbefalt tidsbruk | |
Hva inneholder hudkremer og hva lover reklamene? |
60 minutter |
Lag et kosmetisk produkt |
60 minutter |
TOTALT | 120 minutter |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
hormonkjemisk budbringer som skilles ut direkte i blodbanen. Sammen med nervesystemet styrer hormonene funksjonen til vev og organer i kroppen.
-
hormonhermerstoff som ligner på hormon i oppbygning. Det kan forstyrre hormonbalansen i kroppen.
-
parabenerkjemiske stoffer som brukes som konserveringsmidler i mat, medisiner og kosmetikk. Stoffene hindrer bakterie- og soppvekst.
Tema
- Kropp og helse
- Yrkesretting og relevans