Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg
Passer for
  • vg1

Hormonsjekken

I dette opplegget ser elevene på innhold i kosmetiske produkter og hvordan reklame brukes for å påvirke våre forbruksvalg. Kan noen av stoffene ha skadevirkninger ved bruk, og har noen av stoffene negativ virkning på miljøet? Elevene skal utforske innholdet av ulike hudkremer og til slutt lage et eget kosmetisk produkt.  

Hormonsjekken skal bidra til at elevene blir bevisste forbrukerrollen sin, og at de får et innblikk i hvilke muligheter de har til å påvirke i en bærekraftig retning. I opplegget skal elevene:

  • undersøke hva hudpleieprodukter inneholder, og hvilken oppgave noen av stoffene har
  • forstå hva hormonforstyrrende stoffer er, og hva de kan forårsake
  • bli bevisste på virkemidler i reklame for hudpleieprodukter
  • lage et eget kosmetisk produkt med varedeklarasjon og QR-kode

Tidsbruk

  Anbefalt tidsbruk

Hva inneholder hudkremer og hva lover reklamene?

60 minutter

Lag et kosmetisk produkt

60 minutter
TOTALT 120 minutter

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • hormon
    kjemisk budbringer som skilles ut direkte i blodbanen. Sammen med nervesystemet styrer hormonene funksjonen til vev og organer i kroppen.
  • hormonhermer
    stoff som ligner på hormon i oppbygning. Det kan forstyrre hormonbalansen i kroppen.
  • parabener
    kjemiske stoffer som brukes som konserveringsmidler i mat, medisiner og kosmetikk. Stoffene hindrer bakterie- og soppvekst.

Tema